Nieuws

DTA 8713

Bij het NEN is de officiële Engelse vertaling verschenen van NTA 8713 ‘Hergebruik van constructiestaal’. Net als de Nederlandstalige voorganger uit 2023 biedt de DTA (Dutch Technical Agreement) ‘Reuse of structural steelwork’ een doorwrochte, uniforme procedure voor het direct hergebruik van eerder gebruikte staalconstructie-elementen, zoals kolommen, liggers, verbanden en knopen, in een nieuw bouwproject. Beide […]

Nieuwe impulsen voor circulaire transitie maakindustrie

FME, Koninklijke Metaalunie en de Federatie Nederlandse Rubber- en Kunststofindustrie (NRK) hebben zich verenigd in de Stichting Circulaire Maakindustrie (CMI). Met de stichting, geïntroduceerd tijdens de Week van de Circulaire Economie (17 tot en met 22 maart jl.), willen de drie ondernemersorganisaties de Nederlandse maaksector ondersteunen bij de overgang naar circulair ondernemen. 21 maart 2025 […]

Gemengd toekomstbeeld onder architecten

BNA heeft de Conjunctuurmeting najaar 2024 gepubliceerd. De ondervraagde architectenbureaus blijken gematigd positief gestemd over de toekomst. Voor kantoorbouw verwachten ze een ‘afnemend belang’. Perspectief op groei bieden de woningbouw (nieuwbouw en renovatie) en gemengde projecten. Verduurzaming, herontwikkeling en transformatie vormen voor de architect de meest kansrijke werkgebieden. 10 maart 2025 Daarnaast is de beroepsgroep […]

Coffee and Bikes Delft

Het stallen van de fiets is gewoonlijk een nogal haastige bezigheid. Zo niet bij Coffee and Bikes. Op de campus van de TU Delft heeft BureauVanEig-Biq Architecten een stalling voor ruim 2.000 rijwielen en een fietsenwerkplaats gecombineerd met een uitnodigende koffiebar waarmee de parkeervoorziening is gepromoveerd tot een uitnodigende ontmoetings- en verblijfplek.

De stalling biedt antwoord op de sterk toegenomen stallingsbehoefte als gevolg van de komst van het nieuwe onderwijsgebouw Pulse, het Teaching Lab en de groei van de faculteit Industrieel Ontwerpen, waardoor meer studenten en docenten de TU-campus bezoeken. De stalling is centraal op de TU-campus geplaatst als een alzijdig en transparant volume langs Het Plein, begrensd door de faculteit Industrieel Ontwerpen, de Landbergstraat met de faculteit Technische Bedrijfskunde en de vijver aan de Mekelweg.

Om de beoogde ‘fietsenstalling +’ te creëren, is een deel van de stallingscapaciteit als fietsdek boven het maaiveld getild. Het dek fungeert tevens als overkapping van de coffeebar, de werkplaats en de overige fietsparkeerplaatsen. Dit drietal huist op een groene terp, waardoor het gehele ensemble de uitstraling krijgt van een fietspaviljoen. De plaatsing op de terp maakt dat de fietsen op het dek, vanaf het maaiveld aan het oog van de voorbijganger zijn onttrokken. Tegelijkertijd heeft de staller zelf vrij zicht op de omgeving. Dat geeft een opgeruimd beeld en een veilig gevoel. De werkplaats is logischerwijs direct gekoppeld aan de stalllingsruimten.

De verblijfskwaliteit is vergroot door de coffeebar met terrassen op de zon te oriënteren. De luie trap richting de entree werkt als zittribune met uitzicht op het plein. Het plafond van de 150 m2 grote horecagelegenheid varieert in hoogte waardoor de zitgedeelten hun eigen accenten krijgen.

Het fietsdek kraagt aan alle zijden uit. Bij de bar voorkomt dit overstek een hoge interne warmtelast door zoninval tijdens zomerse dagen. De uitkraging sluit aan bij het naburige Pulse-gebouw en de aula van de TU Delft. Het bestaande transformatorhuis op de hoek van de locatie fungeert als baken voor het fietspaviljoen.

De draagconstructie van Coffee and Bikes is een staalskelet van slanke, 4 m hoge kolommen en liggers, op een stramien van 5x6m. Bij dit stramien zijn zowel standaard rekken als tweelaagse rekken onder te brengen, zónder kolommen in de rijbanen. Dat maakt de stalling vrij indeelbaar en herindeelbaar. Windverbanden, hinderlijk bij (her)indeling, blijven achterwege dankzij de stijve verbindingen van kolommen en liggers.

De verbindingen zijn demontabel waardoor de constructie desgewenst eenvoudig kan worden gemodificeerd of zelfs geheel uit elkaar kan voor hergebruik. De huidige dimensionering volgt uit de afmetingen van de fietsenrekken én de menselijke maat van de gebruikers van stalling en bar en sluit aan bij de grootschalige bebouwing van de campus.

In contrast met de voornamelijk grijze buurgebouwen is het staal van Coffee and Bikes koffiebruin gepoedercoat. De balustrade van het fietsdek heeft dieptewerking doordat de vlakke borstweringselementen aan de binnenzijde van de staalconstructie zijn aangebracht. Aan de buitenzijde blijft het frame zichtbaar. Bleekgroene kozijnen geven de bar het onderscheidend, eigenzinnig accent en versterken het beeld van een ‘zwevend’ fietsdek.

Projectgegevens

Locatie: Campus TU Delft, Landbergstraat 19, Delft • Oplevering: september 2018 • Aanvang bouw: juni 2017 • Omvang: 1.620 m2 • Opdracht: TU Delft • Architectuur: BureauVanEig-Biq Architecten • Constructief advies: Aronsohn • Advies bouwfysica en installatietechniek: Smits van Burgst • Hoofduitvoering: GB van Hoek • Bouwmanagement: Draaijer en partners • Staalconstructies: Velas • Gevelbouw: Stalku Geveltechniek • Foto’s: BureauVanEig-Biq Architecten | © Riccardo de Vecchi en Stalku Geveltechniek • Redactie: Arend Dolsma, Bouwen met Staal (juni 2020)