Nieuws

BeNeLux Steel Bridge Contest van start

10 juni 2025 Infosteel en Bouwen met Staal geven het startsein aan de 2025-editie van de BeNeLux Steel Bridge Contest. Vanaf vandaag kunt u uw brugprojecten, voltooid tussen januari 2023 en juli 2025, hier aanmelden voor deelname. Met de tweejaarlijkse BeNeLux Steel Bridge Contest willen Infosteel en Bouwen met Staal opdrachtgevers, architecten, constructeurs, staalbouwers en […]

Wereldwijde staalproductie weer in de lift

19 mei 2025 Na twee maanden van afname met enkele procenten, is de fabricage van (ruw) staal in de wereld weer licht gestegen. Voor maart 2025 noteert de World Steel Association (worldsteel) een productiegroei van 2,9 procent ten opzichte van maart 2024. Hiermee komt de totale staalproductie in maart uit op 166,1 miljoen ton. Ontwikkeling […]

DNB: 'Nederlandse industrie gebaat bij Europese afstemming energie- en klimaatbeleid

29 april 2025 Van walserij tot betonproducent, van olieraffinaderij tot voedselmiddelenfabrikant. Zijn bedrijven in de verschillende takken van (basis)industrie in Nederland berekend op de voortdurend stijgende kosten van energie, gebruik van het elektriciteitsnet en de belasting op emissie van broeikasgassen? DNB (De Nederlandsche Bank) heeft ’t onlangs onderzocht. Foto: continue-gietmachine Tata Steel, IJmuiden, © Tata […]

Scheepvaart- en Transportcollege 2 Rotterdam

Gebouwopzet, interieur, uitstraling en uitzicht op de havens van Rotterdam. In alles is de tweede vestiging van het Scheepvaart- en Transportcollege aan de Waalhaven in Rotterdam-Zuid doordrenkt met verwijzingen naar de scheepvaart- en transportpraktijk. De referenties staan voor de fascinatie met de wereld van techniek en transport, de hechte relatie van de onderwijsinstelling met de vervoerssector en de toekomstige carrières van de studenten aan de MBO-opleidingen van het STC.

De nieuwbouw fungeert sinds februari 2018 als uitbreiding en buur van het bestaande collegegebouw uit 2012. Het architectonisch ontwerp van beide is van DP6. Als aanvulling op het programma van STC 1.0 levert STC 2.0 60 nieuwe leslokalen, een grote sportzaal en diverse studiefaciliteiten voor de MBO-studies wegtransport, logistiek, luchtvaart en rail. Hiermee voegt het tweede gebouw in totaal 15.800 m2 vloeroppervlakte toe.

Het gebouwenduo is gekoppeld via loopbruggen van staal en glas op de eerste en derde verdieping. Ook de buitenruimten van beide gebouwen lopen in elkaar over. Een brede trap is het verbindend element. Zo vormen de gebouwen één onderwijscampus.

Blik op de haven

STC2 heeft een drielaagse plint, neergezet op een natuurstenen platform waardoor het gebouw boven het maaiveld met het open parkeerterrein uitkomt. Brede trappen in het platform voeren naar de dubbelhoge entree, het restaurant en een 5,5 m hoge sportzaal. Op de plint rust het hoofdvolume van zes bouwlagen, elk zo’n 35x55 m2. Aan de voorzijde kragen de verdiepingen zo’n 7 m uit: boven de entree tot aan de rand van Waalhaven Zuidzijde.

De entreezijde van het gebouw is geheel gehuld in vliesgevels, zodat van buitenaf gemakkelijk zicht is op het techniek- en transportonderwijs in STC 2.0. Van binnenuit wordt een panoramische blik geboden op de Rotterdamse havenactiviteiten. Ook de achterzijde van het gebouw heeft vliesgevels. De langsgevels zijn opgebouwd uit houtskeletbouwelementen met een stalen buitenbeplating, onderbroken door aluminium kozijnen.

Flexibele zones

In het gebouw zijn de onderwijsruimten in flexibele zones aan de west- en oostgevel geplaatst. De beide zones worden geschakeld door de roltrappen, vides en pleinen van het middengebied. Voor het verticaal transport hebben de studenten en docenten keuze uit 14 roltrappen die voeren van de eerste naar de hoogste, achtste verdieping en retour. De pauzeruimten worden gevormd door terrassen op verschillende niveaus, in aansluiting op de kantine en de lounge.

Om de grote vrije overspanningen en overstekken én een korte bouwtijd mogelijk te maken, is gekozen voor staalskeletbouw met kanaalplaatvloeren. De stabiliteit komt twee windbokken en uit windverbanden van steeds twee bouwlagen hoog.

Projectgegevens:

Opening: februari 2018 • Oplevering: juni 2017 • Start bouw: eind 2015 • Opdracht: Stichting STC-Group • Architectuur: DP6 • Constructief advies: Pieters Bouwtechniek en Nelissen ingenieursbureau • Hoofduitvoering: Build2Learn Rotterdam vof • Staalconstructies en montage kanaalplaatvloeren: Oostingh Staalbouw • Gevelbouw: P. van Hoesel • Video's: Animatie nieuwbouw campus Waalhaven Rotterdam (STC Group, YouTube), voortgang nieuwbouw campus Waalhaven Rotterdam • Afbeeldingen: DP6, Heerkens van Bavel, P. van Hoesel en Ossip van Duivenbode • Redactie: Arend Dolsma (Bouwen met Staal), februari 2018