Nieuws

Schoon en Emissieloos Bouwen bekrachtigd

Om de overgang naar schoon en emissieloos bouwen in Nederland te laten slagen en waar mogelijk te versnellen, hebben zo’n 45 overheden, marktpartijen en branche- en kennisorganisaties afgelopen maandag 30 oktober het convenant ‘Schoon en Emissieloos Bouwen’ (SEB) geratificeerd. Het akkoord is van goedkeurende handtekeningen voorzien door vertegenwoordigers van onder meer de ministeries van Binnenlandse […]

European Steel Design Award 2023 voor BioPartner 5

’t Kon eigenlijk niet uitblijven. In Nederland krijgt het laboratoriumgebouw BioPartner 5 in Oegstgeest al langer de handen op elkaar als lichtend voorbeeld van hergebruik van eerder gebruikte constructiedelen in de projectpraktijk. Zo werd in 2022 de Nationale Duurzaamheidsprijs Staal van Bouwen met Staal binnengehaald. De waardering blijkt nu de landsgrenzen overgestoken. Tijdens de internationale […]

NTA voor beoordelen constructieve veiligheid grote publieke gebouwen gepubliceerd

Het NEN heeft begin deze maand de NTA 8790 ‘Periodieke beoordeling betrouwbaarheid van constructieve veiligheid van bestaande bouwwerken’ uitgebracht. Aan de hand van deze Nederlands Technische Afspraak kunnen eigenaren van grote publieksgebouwen, zoals sportstadions, stationshallen, theaters en overdekte winkelcentra geregeld en volgens een uniforme methode onderzoek laten uitvoeren naar de constructieve veiligheid van hun vastgoed. […]

Scheepvaart- en Transportcollege 2 Rotterdam

Gebouwopzet, interieur, uitstraling en uitzicht op de havens van Rotterdam. In alles is de tweede vestiging van het Scheepvaart- en Transportcollege aan de Waalhaven in Rotterdam-Zuid doordrenkt met verwijzingen naar de scheepvaart- en transportpraktijk. De referenties staan voor de fascinatie met de wereld van techniek en transport, de hechte relatie van de onderwijsinstelling met de vervoerssector en de toekomstige carrières van de studenten aan de MBO-opleidingen van het STC.

De nieuwbouw fungeert sinds februari 2018 als uitbreiding en buur van het bestaande collegegebouw uit 2012. Het architectonisch ontwerp van beide is van DP6. Als aanvulling op het programma van STC 1.0 levert STC 2.0 60 nieuwe leslokalen, een grote sportzaal en diverse studiefaciliteiten voor de MBO-studies wegtransport, logistiek, luchtvaart en rail. Hiermee voegt het tweede gebouw in totaal 15.800 m2 vloeroppervlakte toe.

Het gebouwenduo is gekoppeld via loopbruggen van staal en glas op de eerste en derde verdieping. Ook de buitenruimten van beide gebouwen lopen in elkaar over. Een brede trap is het verbindend element. Zo vormen de gebouwen één onderwijscampus.

Blik op de haven

STC2 heeft een drielaagse plint, neergezet op een natuurstenen platform waardoor het gebouw boven het maaiveld met het open parkeerterrein uitkomt. Brede trappen in het platform voeren naar de dubbelhoge entree, het restaurant en een 5,5 m hoge sportzaal. Op de plint rust het hoofdvolume van zes bouwlagen, elk zo’n 35x55 m2. Aan de voorzijde kragen de verdiepingen zo’n 7 m uit: boven de entree tot aan de rand van Waalhaven Zuidzijde.

De entreezijde van het gebouw is geheel gehuld in vliesgevels, zodat van buitenaf gemakkelijk zicht is op het techniek- en transportonderwijs in STC 2.0. Van binnenuit wordt een panoramische blik geboden op de Rotterdamse havenactiviteiten. Ook de achterzijde van het gebouw heeft vliesgevels. De langsgevels zijn opgebouwd uit houtskeletbouwelementen met een stalen buitenbeplating, onderbroken door aluminium kozijnen.

Flexibele zones

In het gebouw zijn de onderwijsruimten in flexibele zones aan de west- en oostgevel geplaatst. De beide zones worden geschakeld door de roltrappen, vides en pleinen van het middengebied. Voor het verticaal transport hebben de studenten en docenten keuze uit 14 roltrappen die voeren van de eerste naar de hoogste, achtste verdieping en retour. De pauzeruimten worden gevormd door terrassen op verschillende niveaus, in aansluiting op de kantine en de lounge.

Om de grote vrije overspanningen en overstekken én een korte bouwtijd mogelijk te maken, is gekozen voor staalskeletbouw met kanaalplaatvloeren. De stabiliteit komt twee windbokken en uit windverbanden van steeds twee bouwlagen hoog.

Projectgegevens:

Opening: februari 2018 • Oplevering: juni 2017 • Start bouw: eind 2015 • Opdracht: Stichting STC-Group • Architectuur: DP6 • Constructief advies: Pieters Bouwtechniek en Nelissen ingenieursbureau • Hoofduitvoering: Build2Learn Rotterdam vof • Staalconstructies en montage kanaalplaatvloeren: Oostingh Staalbouw • Gevelbouw: P. van Hoesel • Video's: Animatie nieuwbouw campus Waalhaven Rotterdam (STC Group, YouTube), voortgang nieuwbouw campus Waalhaven Rotterdam • Afbeeldingen: DP6, Heerkens van Bavel, P. van Hoesel en Ossip van Duivenbode • Redactie: Arend Dolsma (Bouwen met Staal), februari 2018