Nieuws

Schoon en Emissieloos Bouwen bekrachtigd

Om de overgang naar schoon en emissieloos bouwen in Nederland te laten slagen en waar mogelijk te versnellen, hebben zo’n 45 overheden, marktpartijen en branche- en kennisorganisaties afgelopen maandag 30 oktober het convenant ‘Schoon en Emissieloos Bouwen’ (SEB) geratificeerd. Het akkoord is van goedkeurende handtekeningen voorzien door vertegenwoordigers van onder meer de ministeries van Binnenlandse […]

European Steel Design Award 2023 voor BioPartner 5

’t Kon eigenlijk niet uitblijven. In Nederland krijgt het laboratoriumgebouw BioPartner 5 in Oegstgeest al langer de handen op elkaar als lichtend voorbeeld van hergebruik van eerder gebruikte constructiedelen in de projectpraktijk. Zo werd in 2022 de Nationale Duurzaamheidsprijs Staal van Bouwen met Staal binnengehaald. De waardering blijkt nu de landsgrenzen overgestoken. Tijdens de internationale […]

NTA voor beoordelen constructieve veiligheid grote publieke gebouwen gepubliceerd

Het NEN heeft begin deze maand de NTA 8790 ‘Periodieke beoordeling betrouwbaarheid van constructieve veiligheid van bestaande bouwwerken’ uitgebracht. Aan de hand van deze Nederlands Technische Afspraak kunnen eigenaren van grote publieksgebouwen, zoals sportstadions, stationshallen, theaters en overdekte winkelcentra geregeld en volgens een uniforme methode onderzoek laten uitvoeren naar de constructieve veiligheid van hun vastgoed. […]

Moreelsebrug Utrecht

De 300 m lange Moreelsbrug zorgt voor de verbinding tussen het Moreelsepark en de Croeselaan, over de treinsporen van Utrecht Centraal heen. Met de komst van de brug is de bereikbaarheid van het centrum voor voetgangers en fietsers aanzienlijk verbeterd. De brug overstijgt echter zijn primaire schakelfunctie, onder meer dankzij een promenade met bomenrij midden tussen de fietspaden.  

De rij ‘IJzerbomen’, geïntegreerd in de stalen brugconstructie, vormt de verhoogde verlenging van de bomenlanen die op de aansluitende routes naar en van de binnenstad te vinden zijn. Ook de oriëntatiepunten en zichtlijnen sluiten als vanzelfsprekend aan op de naaste omgeving. Zo wordt bijgedragen aan de stedenbouwkundige eenheid en continuïteit en tegelijkertijd het verblijf op de Moreelsebrug zelf veraangenaamd. In de avonduren worden de IJzerbomen van onderaf aangelicht. Dat bevordert de sfeer en sociale veiligheid en maakt de brug in het donker al van veraf herkenbaar.

Sierlijk eenvoud

Met een totale lengte van 310 m is de Moreelsebrug is zeker aanwezig, maar nergens opdringerig. Van alle kanten presenteert de brug zich als een vriendelijk, bijna minzaam infrastructureel object door de ranke leuningen en balusters en een slank brugdek op twee doorlopende trogliggers. De brug beschrijft een sierlijke, flauwe S-bocht en lijkt (zeker van bovenaf gezien) de gehele 310 m in één keer te overspannen in een sierlijke flauwe S-curve. Bij elk perron van Utrecht Centraal wordt de oversteek echter ondersteund door een V-vormige pyloon van buiskolommen.

Hierdoor is de constructie in opzet en detaillering eenvoudig gebleven en vlot gebouwd. BSB Staalbouw heeft de brugsegmenten in het Friese Sumar geprefabriceerd en op de bouwlocatie met minimale hinder voor het (trein)verkeer ingehangen en gemonteerd.

Projectgegevens

oplevering: december 2016 • locatie: MoreelseparkCroeselaan, Utrecht • Opdracht: Gemeente Utrecht en ProRail • Architectuur: architectenbureau cepezed • constructief advies: ABT Velp • advies installaties e&w, lifttechniek en verlichtingsontwerp: Arup Amsterdam • hoofduitvoering: Colijn Beton & Waterbouw • staalconstructies: BSB Staalbouw • ijzerbomen: BSI Bomenservice • balustrades: Octatube • Fotografie: Leon van Woerkom, Lucas van der Wee, Gerrit Serne, Jannes Linders, ProRail, CU 2030, Bouwput Utrecht en cepezed • Redactie: Arend Dolsma (Bouwen met Staal), februari 2017

Over de Moreelsebrug heeft cepezed begin deze maand een wetenswaardige publicatie gelanceerd. De uitgave is hier online te lezen.