Nieuws

Conditiemeting vanuit de ruimte

21 oktober 2025 Voor het beoordelen van de constructieve veiligheid en mogelijke veiligheidsrisico’s bij bruggen dient zich een nieuwe methode aan: MT-InSAR. Door meer gangbare inspectietechnieken te combineren met data van satellieten zijn eventuele risico’s meer nauwkeurig in te schatten en daarmee het onderhoud en eventuele versterkingen slimmer te plannen. MT-InSAR staat voor Multi-Temporal Interferometric […]

Normen vrij toegankelijk

15 oktober 2025 Om de bouw van nieuwe woningen te versnellen, voert het Rijk sinds vorig jaar het programma STOER. STOER staat voor Schrappen Tegenstrijdige en Overbodige Eisen en Regelgeving. Doel van het programma is, de volledige naam geeft ’t al prijs, om de regeldruk op de woningbouw te verminderen zodat het bouwen sneller, goedkoper […]

Inschrijving geopend

1 juli 2025 Schrijf u dan nú in voor de Staalbouwdag 2025. U bent dan tijdig verzekerd van gratis toegang tot het vakevenement voor de Nederlandse staalbouw, donderdag 9 oktober a.s. in het AFAS Theater in Leusden. Inschrijven kan op registratie.staalbouwdag.nl. Na inschrijving ontvangt u op uw e-mailadres een toegangsbewijs met QR-code. Neem de mail […]

Moreelsebrug Utrecht

De 300 m lange Moreelsbrug zorgt voor de verbinding tussen het Moreelsepark en de Croeselaan, over de treinsporen van Utrecht Centraal heen. Met de komst van de brug is de bereikbaarheid van het centrum voor voetgangers en fietsers aanzienlijk verbeterd. De brug overstijgt echter zijn primaire schakelfunctie, onder meer dankzij een promenade met bomenrij midden tussen de fietspaden.  

De rij ‘IJzerbomen’, geïntegreerd in de stalen brugconstructie, vormt de verhoogde verlenging van de bomenlanen die op de aansluitende routes naar en van de binnenstad te vinden zijn. Ook de oriëntatiepunten en zichtlijnen sluiten als vanzelfsprekend aan op de naaste omgeving. Zo wordt bijgedragen aan de stedenbouwkundige eenheid en continuïteit en tegelijkertijd het verblijf op de Moreelsebrug zelf veraangenaamd. In de avonduren worden de IJzerbomen van onderaf aangelicht. Dat bevordert de sfeer en sociale veiligheid en maakt de brug in het donker al van veraf herkenbaar.

Sierlijk eenvoud

Met een totale lengte van 310 m is de Moreelsebrug is zeker aanwezig, maar nergens opdringerig. Van alle kanten presenteert de brug zich als een vriendelijk, bijna minzaam infrastructureel object door de ranke leuningen en balusters en een slank brugdek op twee doorlopende trogliggers. De brug beschrijft een sierlijke, flauwe S-bocht en lijkt (zeker van bovenaf gezien) de gehele 310 m in één keer te overspannen in een sierlijke flauwe S-curve. Bij elk perron van Utrecht Centraal wordt de oversteek echter ondersteund door een V-vormige pyloon van buiskolommen.

Hierdoor is de constructie in opzet en detaillering eenvoudig gebleven en vlot gebouwd. BSB Staalbouw heeft de brugsegmenten in het Friese Sumar geprefabriceerd en op de bouwlocatie met minimale hinder voor het (trein)verkeer ingehangen en gemonteerd.

Projectgegevens

oplevering: december 2016 • locatie: MoreelseparkCroeselaan, Utrecht • Opdracht: Gemeente Utrecht en ProRail • Architectuur: architectenbureau cepezed • constructief advies: ABT Velp • advies installaties e&w, lifttechniek en verlichtingsontwerp: Arup Amsterdam • hoofduitvoering: Colijn Beton & Waterbouw • staalconstructies: BSB Staalbouw • ijzerbomen: BSI Bomenservice • balustrades: Octatube • Fotografie: Leon van Woerkom, Lucas van der Wee, Gerrit Serne, Jannes Linders, ProRail, CU 2030, Bouwput Utrecht en cepezed • Redactie: Arend Dolsma (Bouwen met Staal), februari 2017

Over de Moreelsebrug heeft cepezed begin deze maand een wetenswaardige publicatie gelanceerd. De uitgave is hier online te lezen.