Nieuws

Inschrijving Nationale Staalprijs geopend

U wilt kans maken op een Nationale Staalprijs 2024? Het enige dat u daarvoor hoeft te doen, is uw recente staalbouwproject(en) aanmelden voor deelname. Daarna is ’t oordeel aan de vakjury. En misschien bent ú, bij bekendmaking van de uitslag op de Staalbouwdag, wel een van de gelukkige winnaars… . Het inschrijven van projecten kan […]

MKB-maakbedrijven gematigd positief het nieuwe jaar in

Kleinere en middelgrote maakbedrijven in Nederland zijn ingetogen positief over hun actuele en verwachte economische positie, zo blijkt uit de Koninklijke Metaalunie Economische Barometer over het vierde kwartaal 2023. Zowel de binnen- als buitenlandse orderpositie van de bedrijven is gemiddeld genomen stabiel gebleven, het aantal uitstaande vacatures is weer licht gedaald en het leeuwendeel van […]

Inschrijving Neprom-prijs 2024 geopend

Met hun recent afgeronde locatie- en gebiedsontwikkelingsprojecten kunnen projectontwikkelaars, vastgoedbeleggers, gemeenten en andere professionele opdrachtgevers weer een gooi doen naar de Neprom-prijs. Dit jaar staat de tweejaarlijkse prijs open voor projecten die in 2023, 2022 of 2021 zijn afgerond. Aanmelden is mogelijk tot 16 februari a.s. 9 januari 2024 Met de prijs wil de Neprom, […]

Koedood Hendrik Ido Ambacht

Passie voor ambacht, vakmanschap en technologie, respect voor het verleden, gericht op de toekomst en verslingerd aan de maritieme sector. Alles wat het familiebedrijf Koedood Dieselservice zo karakteriseert, heeft RoosRos Architecten tot uitdrukking gebracht in de nieuwe vestiging van de onderneming in Hendrik-Ido-Ambacht.

Koedood Dieselservice levert al sinds jaar en dag dieselmotoren aan de maritieme sector, is voornemens daar nog generaties lang mee door te gaan en wil dat dan ook duidelijk uitdragen. RoosRos Architecten heeft dit begrepen door het product van de onderneming – de scheepsdieselmotor – centraal te stellen in de nieuwbouw. Elke ruimte van het bijna 4.200 m2 grote gebouw staat in visueel contact met de loods en showroom, daar waar de motoren worden opgeslagen en geëtaleerd. Het hart van het bedrijf in het hart van het bedrijfsgebouw.

De showroom en de loods erachter vallen ook bij binnenkomst direct in het oog. De hal van de entree voert over de volle gebouwhoogte en koppelt zo de verkoopruimte op de begane grond met de kantoor- en vergaderplekken op de verdieping. Achter de loods is nog een tweede hal geplaatst. Beide hallen zijn berekend op alle voorkomende werkzaamheden – van laden en lossen van vrachtwagens tot het verplaatsen van de zware dieselmotoren met behulp van heftrucks en kranen – en de mogelijk toekomstige veranderingen daarin.

Om de vrije (her)indeelbaarheid, de openheid en transparantie te maximaliseren, zijn alle gebouwdelen toegerust met een ruimtelijke stalen draagconstructie met een minimum aan kolommen op de plattegronden. Bovendien roept de staalconstructie de gewenste associatie met de scheepvaart op.

In de gevel zijn de dragende staalkolommen geïntegreerd. Bij de gevel op de verdieping komt de zonwering voor rekening van verticale lamellen. Een deel van de lamellen is aan de zijkanten voorzien van perforaties, waardoor de buitenlucht het gebouw in kan: een subtiele vorm van spuitventilatie. De verticale lamellen zorgen bovendien voor dieptewerking en schaduw en maken dat het gebouw zich op verschillende tijdstippen van de dag zich steeds weer net iets anders presenteert.

Daarentegen heeft het gebouw – zowel buiten als binnen – een duidelijk uniforme uitstraling. Dat zit ‘m in de consequente toepassing van maatsystematiek, materialen en detaillering. Zo heeft de zorg voor de details het mogelijk gemaakt om de stalen persroosters onder de overstekken van de verdiepingvloer naadloos over te laten gaan in het plafond van de begane grond.

Het pand valt extra op door de rondingen in de gevels. Deze rondingen zijn ingegeven door de lokale omstandigheden. Door de ligging aan een kruising van wegen, met veel verkeer en aangrenzende bebouwing, dient het nieuwe gebouw van Koedood ter plaatse van het kruispunt de gebogen contour van de bouwkavel te volgen. De ronding is echter ook te vinden aan de andere gebouwzijde. Dat komt omdat de plattegronden nagenoeg geheel symmetrisch zijn. Deze symmetrie komt weer voort uit de wens voor een centrale entree.

De inzet van 300 m2 aan zonnepanelen op het dak, warmtepompen en vloerverwarming hebben het gebouw de status Excellent in BREEAM opgeleverd.

Projectgegevens:

Locatie: Frankepad 1, Hendrik-Ido-Ambacht • Oplevering: december 2018 • Opdracht: Arie Koedood - Koedood Dieselservice • Architectuur: Roos Ros Architecten • Constructief ontwerp: IMd Raadgevende Ingenieurs • Uitvoering: U-Build Bouw / DWT Groep • Staalconstructies: Reijrink Staalconstructies • Foto’s: Roos Ros Architecten | Luuk Kramer • Redactie: Arend Dolsma, Bouwen met Staal (juni 2020)