Nieuws

DTA 8713

Bij het NEN is de officiële Engelse vertaling verschenen van NTA 8713 ‘Hergebruik van constructiestaal’. Net als de Nederlandstalige voorganger uit 2023 biedt de DTA (Dutch Technical Agreement) ‘Reuse of structural steelwork’ een doorwrochte, uniforme procedure voor het direct hergebruik van eerder gebruikte staalconstructie-elementen, zoals kolommen, liggers, verbanden en knopen, in een nieuw bouwproject. Beide […]

Nieuwe impulsen voor circulaire transitie maakindustrie

FME, Koninklijke Metaalunie en de Federatie Nederlandse Rubber- en Kunststofindustrie (NRK) hebben zich verenigd in de Stichting Circulaire Maakindustrie (CMI). Met de stichting, geïntroduceerd tijdens de Week van de Circulaire Economie (17 tot en met 22 maart jl.), willen de drie ondernemersorganisaties de Nederlandse maaksector ondersteunen bij de overgang naar circulair ondernemen. 21 maart 2025 […]

Gemengd toekomstbeeld onder architecten

BNA heeft de Conjunctuurmeting najaar 2024 gepubliceerd. De ondervraagde architectenbureaus blijken gematigd positief gestemd over de toekomst. Voor kantoorbouw verwachten ze een ‘afnemend belang’. Perspectief op groei bieden de woningbouw (nieuwbouw en renovatie) en gemengde projecten. Verduurzaming, herontwikkeling en transformatie vormen voor de architect de meest kansrijke werkgebieden. 10 maart 2025 Daarnaast is de beroepsgroep […]

Hartman Marine Shipbuilding Urk

Hartman Marine Shipbuilding bouwt en exploiteert zeewaardige, vernieuwende transportschepen. Industrieel en innovatief zijn dan ook de wezenskenmerken van het bedrijf. Zo’n zelfde combinatie van hoofdkarakteristieken heeft Korfker Architecten meegegeven aan het nieuwe kantoor van de scheepsbouwer in Urk.

Het drielaagse kantoor is opgebouwd uit een staalskelet rondom een kern van baksteen. Deze combinatie van staal en steen verleent de ruimten een robuuste, industriële sfeer en tegelijkertijd een moderne, innovatieve uitstraling. En dat sluit naadloos aan bij de identiteit van de eigenaar/gebruiker. Voor uitzicht, doorzicht en daglichttoetreding zorgen de nagenoeg geheel beglaasde voor- en achtergevels. Het trappenhuis in de bakstenen kern ontvangt haar daglicht via een groot daklicht. Het metselwerk is doorgezet op de kantoorvloeren om daar, samen met de zwarte stalen puien in de zijgevels en het open plafond, aan de basis te staan van de industriële kantoorinrichting.

Het exterieur brengt niet alleen de verwantschap van het gebouw met zijn gebruiker in beeld, ook wordt een relatie aangegaan met de nautische locatie. Zo zijn de zijgevels bekleed met bronskleurige, aluminium cassettes die onderling verspringen in richting en hoogte. Het speelse effect dat zo ontstaat, refereert aan de maritieme bezigheden van Hartman en doet denken aan de rimpelingen van het water van het nabijgelegen IJsselmeer.

Het uitzicht op het IJsselmeer en de oude haven van Urk komt voor rekening van de grote, panoramische vensters in de voor- en achtergevel. Wat dan meehelpt, is dat het gebouw iets boven het maaiveld is opgetild. Hierdoor is op de betrekkelijk kleine kavel ruimte gecreëerd voor het parkeren. Dat kan in de open ruimten tussen de ranke kolommen met windverbanden.

Om de opgetilde, onderste verblijfsruimten voldoende te isoleren, is de vloer hier uitgevoerd in OP-DECK. Dit vloersysteem bestaat uit sandwichpanelen van dunne geprofileerde staalplaat met PIR-schuimisolatie. Op de sandwichpanelen worden op de bouwlocatie EPS-profielblokken en vervolgens een betondek met wapening aangebracht. De tweede verdiepingvloer is een staalplaat-betonvloer. Voor het dak zijn geïsoleerde stalen sandwichpanelen toegepast. Daarop liggen de PV-panelen voor de duurzame energievoorziening.

In zijn stedenbouwkundige context vormt het kantoor een vanzelfsprekende overgang tussen de naastgelegen omvangrijke scheepswerf en de meer kleinschalige rijtjeswoningen die even verderop staan. Voor wie wil gaan kijken in Urk: het markante kantoor bevindt zich op een zichtlocatie aan de Sluisweg, een van de toegangen tot de havens van Urk. Niet te missen.

Projectgegevens

Locatie: Sluisweg, Urk • Oplevering: juni 2020 • Opdracht: Hartman Marine Shipbuilding • Architectuur: Korfker Architecten • Constructief ontwerp: BTEC • Installatie-advies: Hartman Installaties • Hoofduitvoering: Scheepsbetimmering- en bouwbedrijf De Flux • Inbouw (vloeren) en afbouw (dak en gevels): Tullingh & Partners • Gevel- en dakafwerking: Kingspan • Afbeeldingen: Jonathan van Dijk, Sterker in Beeld • Redactie: Arend Dolsma (Bouwen met Staal), februari 2021