Nieuws

BeNeLux Steel Bridge Contest van start

10 juni 2025 Infosteel en Bouwen met Staal geven het startsein aan de 2025-editie van de BeNeLux Steel Bridge Contest. Vanaf vandaag kunt u uw brugprojecten, voltooid tussen januari 2023 en juli 2025, hier aanmelden voor deelname. Met de tweejaarlijkse BeNeLux Steel Bridge Contest willen Infosteel en Bouwen met Staal opdrachtgevers, architecten, constructeurs, staalbouwers en […]

Wereldwijde staalproductie weer in de lift

19 mei 2025 Na twee maanden van afname met enkele procenten, is de fabricage van (ruw) staal in de wereld weer licht gestegen. Voor maart 2025 noteert de World Steel Association (worldsteel) een productiegroei van 2,9 procent ten opzichte van maart 2024. Hiermee komt de totale staalproductie in maart uit op 166,1 miljoen ton. Ontwikkeling […]

DNB: 'Nederlandse industrie gebaat bij Europese afstemming energie- en klimaatbeleid

29 april 2025 Van walserij tot betonproducent, van olieraffinaderij tot voedselmiddelenfabrikant. Zijn bedrijven in de verschillende takken van (basis)industrie in Nederland berekend op de voortdurend stijgende kosten van energie, gebruik van het elektriciteitsnet en de belasting op emissie van broeikasgassen? DNB (De Nederlandsche Bank) heeft ’t onlangs onderzocht. Foto: continue-gietmachine Tata Steel, IJmuiden, © Tata […]

Coffee and Bikes Delft

Het stallen van de fiets is gewoonlijk een nogal haastige bezigheid. Zo niet bij Coffee and Bikes. Op de campus van de TU Delft heeft BureauVanEig-Biq Architecten een stalling voor ruim 2.000 rijwielen en een fietsenwerkplaats gecombineerd met een uitnodigende koffiebar waarmee de parkeervoorziening is gepromoveerd tot een uitnodigende ontmoetings- en verblijfplek.

De stalling biedt antwoord op de sterk toegenomen stallingsbehoefte als gevolg van de komst van het nieuwe onderwijsgebouw Pulse, het Teaching Lab en de groei van de faculteit Industrieel Ontwerpen, waardoor meer studenten en docenten de TU-campus bezoeken. De stalling is centraal op de TU-campus geplaatst als een alzijdig en transparant volume langs Het Plein, begrensd door de faculteit Industrieel Ontwerpen, de Landbergstraat met de faculteit Technische Bedrijfskunde en de vijver aan de Mekelweg.

Om de beoogde ‘fietsenstalling +’ te creëren, is een deel van de stallingscapaciteit als fietsdek boven het maaiveld getild. Het dek fungeert tevens als overkapping van de coffeebar, de werkplaats en de overige fietsparkeerplaatsen. Dit drietal huist op een groene terp, waardoor het gehele ensemble de uitstraling krijgt van een fietspaviljoen. De plaatsing op de terp maakt dat de fietsen op het dek, vanaf het maaiveld aan het oog van de voorbijganger zijn onttrokken. Tegelijkertijd heeft de staller zelf vrij zicht op de omgeving. Dat geeft een opgeruimd beeld en een veilig gevoel. De werkplaats is logischerwijs direct gekoppeld aan de stalllingsruimten.

De verblijfskwaliteit is vergroot door de coffeebar met terrassen op de zon te oriënteren. De luie trap richting de entree werkt als zittribune met uitzicht op het plein. Het plafond van de 150 m2 grote horecagelegenheid varieert in hoogte waardoor de zitgedeelten hun eigen accenten krijgen.

Het fietsdek kraagt aan alle zijden uit. Bij de bar voorkomt dit overstek een hoge interne warmtelast door zoninval tijdens zomerse dagen. De uitkraging sluit aan bij het naburige Pulse-gebouw en de aula van de TU Delft. Het bestaande transformatorhuis op de hoek van de locatie fungeert als baken voor het fietspaviljoen.

De draagconstructie van Coffee and Bikes is een staalskelet van slanke, 4 m hoge kolommen en liggers, op een stramien van 5x6m. Bij dit stramien zijn zowel standaard rekken als tweelaagse rekken onder te brengen, zónder kolommen in de rijbanen. Dat maakt de stalling vrij indeelbaar en herindeelbaar. Windverbanden, hinderlijk bij (her)indeling, blijven achterwege dankzij de stijve verbindingen van kolommen en liggers.

De verbindingen zijn demontabel waardoor de constructie desgewenst eenvoudig kan worden gemodificeerd of zelfs geheel uit elkaar kan voor hergebruik. De huidige dimensionering volgt uit de afmetingen van de fietsenrekken én de menselijke maat van de gebruikers van stalling en bar en sluit aan bij de grootschalige bebouwing van de campus.

In contrast met de voornamelijk grijze buurgebouwen is het staal van Coffee and Bikes koffiebruin gepoedercoat. De balustrade van het fietsdek heeft dieptewerking doordat de vlakke borstweringselementen aan de binnenzijde van de staalconstructie zijn aangebracht. Aan de buitenzijde blijft het frame zichtbaar. Bleekgroene kozijnen geven de bar het onderscheidend, eigenzinnig accent en versterken het beeld van een ‘zwevend’ fietsdek.

Projectgegevens

Locatie: Campus TU Delft, Landbergstraat 19, Delft • Oplevering: september 2018 • Aanvang bouw: juni 2017 • Omvang: 1.620 m2 • Opdracht: TU Delft • Architectuur: BureauVanEig-Biq Architecten • Constructief advies: Aronsohn • Advies bouwfysica en installatietechniek: Smits van Burgst • Hoofduitvoering: GB van Hoek • Bouwmanagement: Draaijer en partners • Staalconstructies: Velas • Gevelbouw: Stalku Geveltechniek • Foto’s: BureauVanEig-Biq Architecten | © Riccardo de Vecchi en Stalku Geveltechniek • Redactie: Arend Dolsma, Bouwen met Staal (juni 2020)