Nieuws

BeNeLux Steel Bridge Contest van start

10 juni 2025 Infosteel en Bouwen met Staal geven het startsein aan de 2025-editie van de BeNeLux Steel Bridge Contest. Vanaf vandaag kunt u uw brugprojecten, voltooid tussen januari 2023 en juli 2025, hier aanmelden voor deelname. Met de tweejaarlijkse BeNeLux Steel Bridge Contest willen Infosteel en Bouwen met Staal opdrachtgevers, architecten, constructeurs, staalbouwers en […]

Wereldwijde staalproductie weer in de lift

19 mei 2025 Na twee maanden van afname met enkele procenten, is de fabricage van (ruw) staal in de wereld weer licht gestegen. Voor maart 2025 noteert de World Steel Association (worldsteel) een productiegroei van 2,9 procent ten opzichte van maart 2024. Hiermee komt de totale staalproductie in maart uit op 166,1 miljoen ton. Ontwikkeling […]

DNB: 'Nederlandse industrie gebaat bij Europese afstemming energie- en klimaatbeleid

29 april 2025 Van walserij tot betonproducent, van olieraffinaderij tot voedselmiddelenfabrikant. Zijn bedrijven in de verschillende takken van (basis)industrie in Nederland berekend op de voortdurend stijgende kosten van energie, gebruik van het elektriciteitsnet en de belasting op emissie van broeikasgassen? DNB (De Nederlandsche Bank) heeft ’t onlangs onderzocht. Foto: continue-gietmachine Tata Steel, IJmuiden, © Tata […]

Loopbrug Polaris Schiphol-Oost

Sinds september 2019 is het nieuwe opleidingscentrum van Luchtverkeersleiding Nederland (LWNL) op Schiphol-Oost gekoppeld met de bestaande huisvesting van LWNL aan de overzijde van de straat via een futurische loopbrug van staal en glas.

De uiterlijke karakteristieken van het opleidingscentrum, waar innovatieve high-tech technieken worden toegepast, zijn doorgezet in de brug die de LWNL-medewerkers een vlotte en comfortabele oversteek laat maken van de nieuwbouw naar de bestaande huisvesting en andersom.

De loopbrug is volledig geklimatiseerd. In de architectonische aansluiting met het nieuwe gebouw is voorzien door de brug een ellipsvorm mee te geven, opgebouwd uit stalen buizen en vakwerken van stalen kokers. Aan de beide uiteinden loopt de ellips taps toe naar de gebouwgevels.

De ellips is bekleed met gebogen zilvergrijze aluminium sandwichpanelen en glaspanelen. Door het glas blijft de ellipsvorm van de staalconstructie ook van buitenaf in het zicht. Op enkele plaatsen is het glas doorgetrokken tot in het dak, om de transparantie te versterken en het daglicht nog meer toegang te verlenen tot het interieur. Het brugdek is een staalplaat-betonvloer.

IMd Raadgevende Ingenieurs heeft parametrische software (Grasshopper) ingezet om de complexe constructie (waarbinnen geen onderdeel gelijk is) te modelleren. Hierdoor is de complexe geometrie snel gegenereerd. Bovendien biedt het parametrisch model constructieve alternatieven en zijn wijzigingen en optimalisaties gemakkelijk door te voeren. De doorsnedes zijn geoptimaliseerd met behulp van de Grasshopper-plugin Karamba 3D. Via een andere Grasshopper-extensie – Geometry Gym – zijn de geometrische data overgebracht naar Revit en alle constructieve onderdelen, ondersteuningen en belastingen geïmporteerd in SCIA voor analyse van de detaillering.

Octatube heeft de engineering en detaillering van de brug voor zijn rekening genomen. De maten en dikten van de constructiedelen zijn zó gekozen dat ze de esthetische waarde van de brug waarborgen. Ondanks de beperkte afmetingen van de toegepaste profielen haalt de constructie een vrije overspanning van 35 m. In zijn totaliteit is de loopbrug 52 m lang.

Eind februari 2019 is de staalconstructie in twee delen van 25 m op transport gegaan, van de constructiewerkplaats van De Kok Staalbouw over water en vervolgens over de weg naar Schiphol-Oost. Op een afbouwlocatie, zo’n 50 m van het Polaris-gebouw, is de brugconstructie bekleed met de sandwich- en glaspanelen. Met twee mobiele kranen is de complete, 90 ton zware brug op een autoluwe zaterdag in mei 2019 naar zijn eindbestemming gereden, op een Y-vormige staalkolom gezet en wind- en waterdicht aangesloten op de beide gebouwen.

Projectgegevens

Locatie: Stationsplein Zuid-West, Schiphol-Oost • Ingebruikname: september 2019 • Start montage: eind februari 2019 • Opdracht: Luchtverkeersleiding Nederland • Architectuur: • Ector Hoogstad Architecten • Constructief ontwerp: IMd Raadgevende Ingenieurs • Engineering en detailontwerp: Octatube • Hoofduitvoering (bouw en installatietechniek): Bouwcombinatie Sprangers-Kuijpers vof • Staalconstructie: De Kok Staalbouw • Afbouw: Colpro • Afbeeldingen: Octatube, Sprangers en De Kok Staalbouw • Redactie: Arend Dolsma, Bouwen met Staal (november 2019)