Nieuws

DTA 8713

Bij het NEN is de officiële Engelse vertaling verschenen van NTA 8713 ‘Hergebruik van constructiestaal’. Net als de Nederlandstalige voorganger uit 2023 biedt de DTA (Dutch Technical Agreement) ‘Reuse of structural steelwork’ een doorwrochte, uniforme procedure voor het direct hergebruik van eerder gebruikte staalconstructie-elementen, zoals kolommen, liggers, verbanden en knopen, in een nieuw bouwproject. Beide […]

Nieuwe impulsen voor circulaire transitie maakindustrie

FME, Koninklijke Metaalunie en de Federatie Nederlandse Rubber- en Kunststofindustrie (NRK) hebben zich verenigd in de Stichting Circulaire Maakindustrie (CMI). Met de stichting, geïntroduceerd tijdens de Week van de Circulaire Economie (17 tot en met 22 maart jl.), willen de drie ondernemersorganisaties de Nederlandse maaksector ondersteunen bij de overgang naar circulair ondernemen. 21 maart 2025 […]

Gemengd toekomstbeeld onder architecten

BNA heeft de Conjunctuurmeting najaar 2024 gepubliceerd. De ondervraagde architectenbureaus blijken gematigd positief gestemd over de toekomst. Voor kantoorbouw verwachten ze een ‘afnemend belang’. Perspectief op groei bieden de woningbouw (nieuwbouw en renovatie) en gemengde projecten. Verduurzaming, herontwikkeling en transformatie vormen voor de architect de meest kansrijke werkgebieden. 10 maart 2025 Daarnaast is de beroepsgroep […]

Scheepvaart- en Transportcollege 2 Rotterdam

Gebouwopzet, interieur, uitstraling en uitzicht op de havens van Rotterdam. In alles is de tweede vestiging van het Scheepvaart- en Transportcollege aan de Waalhaven in Rotterdam-Zuid doordrenkt met verwijzingen naar de scheepvaart- en transportpraktijk. De referenties staan voor de fascinatie met de wereld van techniek en transport, de hechte relatie van de onderwijsinstelling met de vervoerssector en de toekomstige carrières van de studenten aan de MBO-opleidingen van het STC.

De nieuwbouw fungeert sinds februari 2018 als uitbreiding en buur van het bestaande collegegebouw uit 2012. Het architectonisch ontwerp van beide is van DP6. Als aanvulling op het programma van STC 1.0 levert STC 2.0 60 nieuwe leslokalen, een grote sportzaal en diverse studiefaciliteiten voor de MBO-studies wegtransport, logistiek, luchtvaart en rail. Hiermee voegt het tweede gebouw in totaal 15.800 m2 vloeroppervlakte toe.

Het gebouwenduo is gekoppeld via loopbruggen van staal en glas op de eerste en derde verdieping. Ook de buitenruimten van beide gebouwen lopen in elkaar over. Een brede trap is het verbindend element. Zo vormen de gebouwen één onderwijscampus.

Blik op de haven

STC2 heeft een drielaagse plint, neergezet op een natuurstenen platform waardoor het gebouw boven het maaiveld met het open parkeerterrein uitkomt. Brede trappen in het platform voeren naar de dubbelhoge entree, het restaurant en een 5,5 m hoge sportzaal. Op de plint rust het hoofdvolume van zes bouwlagen, elk zo’n 35x55 m2. Aan de voorzijde kragen de verdiepingen zo’n 7 m uit: boven de entree tot aan de rand van Waalhaven Zuidzijde.

De entreezijde van het gebouw is geheel gehuld in vliesgevels, zodat van buitenaf gemakkelijk zicht is op het techniek- en transportonderwijs in STC 2.0. Van binnenuit wordt een panoramische blik geboden op de Rotterdamse havenactiviteiten. Ook de achterzijde van het gebouw heeft vliesgevels. De langsgevels zijn opgebouwd uit houtskeletbouwelementen met een stalen buitenbeplating, onderbroken door aluminium kozijnen.

Flexibele zones

In het gebouw zijn de onderwijsruimten in flexibele zones aan de west- en oostgevel geplaatst. De beide zones worden geschakeld door de roltrappen, vides en pleinen van het middengebied. Voor het verticaal transport hebben de studenten en docenten keuze uit 14 roltrappen die voeren van de eerste naar de hoogste, achtste verdieping en retour. De pauzeruimten worden gevormd door terrassen op verschillende niveaus, in aansluiting op de kantine en de lounge.

Om de grote vrije overspanningen en overstekken én een korte bouwtijd mogelijk te maken, is gekozen voor staalskeletbouw met kanaalplaatvloeren. De stabiliteit komt twee windbokken en uit windverbanden van steeds twee bouwlagen hoog.

Projectgegevens:

Opening: februari 2018 • Oplevering: juni 2017 • Start bouw: eind 2015 • Opdracht: Stichting STC-Group • Architectuur: DP6 • Constructief advies: Pieters Bouwtechniek en Nelissen ingenieursbureau • Hoofduitvoering: Build2Learn Rotterdam vof • Staalconstructies en montage kanaalplaatvloeren: Oostingh Staalbouw • Gevelbouw: P. van Hoesel • Video's: Animatie nieuwbouw campus Waalhaven Rotterdam (STC Group, YouTube), voortgang nieuwbouw campus Waalhaven Rotterdam • Afbeeldingen: DP6, Heerkens van Bavel, P. van Hoesel en Ossip van Duivenbode • Redactie: Arend Dolsma (Bouwen met Staal), februari 2018