Nieuws

BeNeLux Steel Bridge Contest van start

10 juni 2025 Infosteel en Bouwen met Staal geven het startsein aan de 2025-editie van de BeNeLux Steel Bridge Contest. Vanaf vandaag kunt u uw brugprojecten, voltooid tussen januari 2023 en juli 2025, hier aanmelden voor deelname. Met de tweejaarlijkse BeNeLux Steel Bridge Contest willen Infosteel en Bouwen met Staal opdrachtgevers, architecten, constructeurs, staalbouwers en […]

Wereldwijde staalproductie weer in de lift

19 mei 2025 Na twee maanden van afname met enkele procenten, is de fabricage van (ruw) staal in de wereld weer licht gestegen. Voor maart 2025 noteert de World Steel Association (worldsteel) een productiegroei van 2,9 procent ten opzichte van maart 2024. Hiermee komt de totale staalproductie in maart uit op 166,1 miljoen ton. Ontwikkeling […]

DNB: 'Nederlandse industrie gebaat bij Europese afstemming energie- en klimaatbeleid

29 april 2025 Van walserij tot betonproducent, van olieraffinaderij tot voedselmiddelenfabrikant. Zijn bedrijven in de verschillende takken van (basis)industrie in Nederland berekend op de voortdurend stijgende kosten van energie, gebruik van het elektriciteitsnet en de belasting op emissie van broeikasgassen? DNB (De Nederlandsche Bank) heeft ’t onlangs onderzocht. Foto: continue-gietmachine Tata Steel, IJmuiden, © Tata […]

Moreelsebrug Utrecht

De 300 m lange Moreelsbrug zorgt voor de verbinding tussen het Moreelsepark en de Croeselaan, over de treinsporen van Utrecht Centraal heen. Met de komst van de brug is de bereikbaarheid van het centrum voor voetgangers en fietsers aanzienlijk verbeterd. De brug overstijgt echter zijn primaire schakelfunctie, onder meer dankzij een promenade met bomenrij midden tussen de fietspaden.  

De rij ‘IJzerbomen’, geïntegreerd in de stalen brugconstructie, vormt de verhoogde verlenging van de bomenlanen die op de aansluitende routes naar en van de binnenstad te vinden zijn. Ook de oriëntatiepunten en zichtlijnen sluiten als vanzelfsprekend aan op de naaste omgeving. Zo wordt bijgedragen aan de stedenbouwkundige eenheid en continuïteit en tegelijkertijd het verblijf op de Moreelsebrug zelf veraangenaamd. In de avonduren worden de IJzerbomen van onderaf aangelicht. Dat bevordert de sfeer en sociale veiligheid en maakt de brug in het donker al van veraf herkenbaar.

Sierlijk eenvoud

Met een totale lengte van 310 m is de Moreelsebrug is zeker aanwezig, maar nergens opdringerig. Van alle kanten presenteert de brug zich als een vriendelijk, bijna minzaam infrastructureel object door de ranke leuningen en balusters en een slank brugdek op twee doorlopende trogliggers. De brug beschrijft een sierlijke, flauwe S-bocht en lijkt (zeker van bovenaf gezien) de gehele 310 m in één keer te overspannen in een sierlijke flauwe S-curve. Bij elk perron van Utrecht Centraal wordt de oversteek echter ondersteund door een V-vormige pyloon van buiskolommen.

Hierdoor is de constructie in opzet en detaillering eenvoudig gebleven en vlot gebouwd. BSB Staalbouw heeft de brugsegmenten in het Friese Sumar geprefabriceerd en op de bouwlocatie met minimale hinder voor het (trein)verkeer ingehangen en gemonteerd.

Projectgegevens

oplevering: december 2016 • locatie: MoreelseparkCroeselaan, Utrecht • Opdracht: Gemeente Utrecht en ProRail • Architectuur: architectenbureau cepezed • constructief advies: ABT Velp • advies installaties e&w, lifttechniek en verlichtingsontwerp: Arup Amsterdam • hoofduitvoering: Colijn Beton & Waterbouw • staalconstructies: BSB Staalbouw • ijzerbomen: BSI Bomenservice • balustrades: Octatube • Fotografie: Leon van Woerkom, Lucas van der Wee, Gerrit Serne, Jannes Linders, ProRail, CU 2030, Bouwput Utrecht en cepezed • Redactie: Arend Dolsma (Bouwen met Staal), februari 2017

Over de Moreelsebrug heeft cepezed begin deze maand een wetenswaardige publicatie gelanceerd. De uitgave is hier online te lezen.