Faralda NDSM Kraanhotel - Amsterdam

De historische Kraan 13 is teruggekeerd op zijn oude locatie, het NDSM-terrein in Amsterdam. De vroegere scheepsbouwkraan is geheel gerestaureerd en omgebouwd tot het Faralda NDSM Kraanhotel. Vanaf februari 2014 fungeert het exclusieve hotel met zijn luxe suites als trekpleister voor bezoekers en ‘gebruikers’ van het NDSM-terrein, dat zich de afgelopen jaren heeft herontwikkeld van verlaten havengebied tot levendig centrum voor de culturele en creatieve sector.

Bij de gebiedstransformatie zag ontwikkelaar Edwin Kornmann Rudi een dozijn monumentale scheepsbouwkranen onder de sloophamer verdwijnen. Dat wilde hij de laatst overgebleven Kraan 13 besparen en bedacht het plan voor hergebruik als hotel. Mede dankzij een financiële injectie vanuit het Nationaal Restauratie Fonds ging het plan in uitvoering.

Nautische referenties

Het plan, opgesteld door IAA architecten, omvat een zorgvuldige restauratie van de bestaande kraan in combinatie met een uitbreiding die zelfbewust als nieuwe aanbouw zichtbaar is. De uitbreiding is vormgegeven als een zelfstandige plastiek rond de oude kraan. Het nieuwe staalskelet, bekleed met forse en robuuste staalplaten, staat in contrast met zijn oude ‘gastheer’, maar verwijst wél naar elementen van de vroegere haven: lichtschepen, booreilanden, boeien, patrijspoorten.

Comfortabele units

Voor de ombouw tot hotel is de kraan in juli 2013 gedemonteerd en in drie delen op pontons naar Scheepswerf Talsma in Franeker vervoerd. Daar zijn de stalen delen gestraald en opnieuw geconserveerd. Na restauratie van de staalconstructie heeft de scheepsbouwer drie 125 m3 en 36 m2 grote, split level suites in de mast van de kraan gemonteerd, tussen 30 en 50 m hoogte. De drie kamers – ‘Mystic’, ‘Free Spirit’ en ‘Secret’ – zijn opgebouwd uit stalen units. Grote vensters bieden panoramisch uitzicht over het IJ. De vensters zijn af te sluiten met grote stalen luiken, bediend met grote draaiwielen.

Boven de 50 m, in de giek van de kraan, is een TV-studio geplaatst. Deze ruimte is ook voor andere doeleinden af te huren. Voor de ontsluiting van de verblijven is een tandheugellift in de kraan gevoegd.

In oktober 2013 is de opgeknapte constructie wederom in delen op pontons naar het NDSM-terrein teruggevaren. Daar is de kraan op zijn oude plek opnieuw opgebouwd.

Projectgegevens

Oplevering: februari 2014; start restauratie: juli 2013 • Opdracht: Faralda NDSM Crane Hotel Amsterdam (Edwin Kornmann Rudi) • Ontwerp: IAA architecten • Constructief advies: VDNDP bouwingenieurs • Uitvoering: Scheepswerf Talsma en Van der Leij Bouwbedrijven (units) • Projectinfo: http://www.faralda.nl/en, w.o. reportages en artikelen, foto’s uitvoering: www.scheepswerftalsma.nl • Foto's: Rob Hoekstra, Pieter de Zwart (inhijsen) • Redactie: Arend Dolsma (Bouwen met Staal).

Delen via