Nhow RAI Amsterdam

De skyline van Amsterdamse Zuidas, is voorgoed veranderd. Vanaf de driehoekige kavel tussen RAI Amsterdam, de ringweg A10, de Europaboulevard en de Noord-Zuidlijn steekt sinds begin 2020 het Nhow Amsterdam RAI-hotel 91 m de lucht in. Architectenbureau OMA tekent voor de beeldbepalende stapeling van drie, onderling geroteerde driehoeken die ruimte bieden aan 650 hotelkamers en een scala aan facilitaire en publieke functies.

De komst van Nhow RAI Amsterdam op de Zuidas past bij het streven van de gemeente Amsterdam om het hotelaanbod binnen de gemeentegrenzen groter en gevarieerder te maken en beter te verspreiden over de stad. Bovendien is een nieuw hotel in de directe nabijheid van het beurs- en congrescentrum RAI Amsterdam altijd welkom.

Voor de ontwikkeling, uitvoering en exploitatie van Nhow schreef de gemeente samen met RAI Amsterdam in juni 2014 een tender uit. Elf consortia schreven in. Het team van OMA, NH Hotel Group en de projectontwikkelaars COD en Being Development won (in april 2015) met een concept dat op meerdere fronten meerwaarde biedt. Allereerst programmatisch: de hotel lobby spreidt zich uit over twee verdiepingen, met apart te verhuren winkelruimten op de begane-grondvloer en de lounge en bar op de eerste verdieping. Vergaderzalen, lounges en skybar zijn voorzien op de bovenverdiepingen. Aan de aanwezigheid van een tv-studio ontleent dit semipublieke verblijfsgebied haar naam: ‘On Air’.

De restaurants, het spa- & welness-center, de galerie en de beeldentuin hebben eveneens hun plek binnen het 24 verdiepingen tellende gebouw. Diverse delen van het dak doen dienst als dakterras. Negentien van de 24 verdiepingen zijn bestemd voor de hotelkamers, 24 tot 36 stuks per bouwlaag. Dat brengt het totaal aantal kamers op 650 en maakt Nhow Amsterdam RAI meteen tot het grootste nieuwe hotel van de hoofdstad, zelfs van de gehele Benelux. Onder het gebouw bevinden zich de tweelaagse parkeergarage voor 200 auto’s en de technische installaties. De toegang tot de garage, de taxistandplaatsen, bushalte en goederenafgifte ligt aan de oostzijde van het gebouw.

Ook in architectonische vormgeving maakt Nhow het onderscheid. De drie gestapelde driehoekige volumes zijn zonder twijfel modern, maar vormen tegelijkertijd een eerbetoon aan hun inspiratiebron, de bekende, driehoekige reclamezuil ‘het Signaal’ die al sinds 1963 het voorplein van het RAI-complex markeert. De driehoeken van Nhow liggen ten opzichte van elkaar verdraaid, waardoor verschillende plattegronden ontstaan. Door de verdraaiingen steken de punten van elke driehoek zo’n 12,5 m buiten de gevels van de boven- en/of onderliggende driehoeken. Zo zijn op drie niveaus verschillende dakdelen ontstaan die nu worden benut als dakterras. Tussen de uitkragende driehoeken zit steeds een tussenlaag waarvan de gevels iets meer terugliggen.

OMA heeft de gevels volledig open ontworpen, zónder zichtbare constructie in de gevelzone. Dat geeft uiteindelijk constructieve uitkragingen van ruim 16,5 m. Voor een opvangconstructie per volume ontbreekt de extra hoogte. Met 91 m is de maximale gebouwhoogte voor deze locatie, op een aanvliegroute naar Schiphol, al bereikt.

Daarom heeft constructeur Van Rossum Raadgevende Ingenieurs samen met de architect gezocht naar plaatsen binnen de verspringende verdiepingplattegronden waar kolommen over de gehele hoogte kunnen doorlopen. Op specifieke kruisingen van kamerwanden lopen nu negen kolommen rechtstreeks van beneden naar boven. De kolommen zijn langwerpig, als wandschijven ontworpen om de integratie in de kamerwanden mogelijk te maken. Onderin zijn de kolommen uitgevoerd in hogesterktebeton zodat ze relatief slank kunnen blijven, vanaf de middelste driehoek volstaat gewoon beton. De gestorte betonkern loopt (uiteraard) ook geheel verticaal door. Deze kern is forser dan constructief noodzakelijk, om alle elf liften kwijt te kunnen.

De uitkragingen – 9 m van betonwanden tot de gevels – komen voor rekening van stalen spanten, opgebouwd uit slanke stalen kolommen en diagonalen, geïntegreerd in de kamerwanden, en SFB-liggers in de vloeren. In de gang- en gevelzones, waar diagonalen niet gewenst zijn, is gekozen voor Vierendeelconstructies. In de gevelzones zijn de stalen liggers in de vloeren geïntegreerd en de staalkolommen achter de aluminium gevelstijlen geplaatst om het gevelbeeld niet te verstoren.

Projectgegevens:

Locatie: Europaboulevard 2b, Amsterdam • Omvang: 43.750 m2 w.v. 33.400 m2 hotel, 8.680 m2 parkeergarage, 1.470 m2 restaurant en bar, 200 m2 retail • Oplevering: eind 2019 • Start bouw: oktober 2016 • Opdracht: COD & Being Development • Gebouwbeheer: NH Hotel Group • Architectuur: OMA • Interieur ontwerp: Next Architects • Constructief ontwerp: Van Rossum Raadgevende Ingenieurs • Advies duurzaamheid: Techniplan Adviseurs • Advies bouwfysica en brandveiligheid: Royal HaskoningDHV • Hoofduitvoering: Pleijsier Bouw • Staalconstructies: Oostingh Staalbouw • video (RAI Amsterdam, april 2015, YouTube) • Impressies: OMA • constructiemodellen: Van Rossum Raadgevende Ingenieurs • Foto’s: OMA / Walter Herfst, (interieur): OMA en Next Architects • Redactie: Arend Dolsma (augustus 2020)

Delen via