Er zijn geen nieuwsartikelen gevonden.

Herbouw koestert historie

De karakteristieke Kleiweg-werkplaats uit 1916 van openbaarvervoersbedrijf RET in Rotterdam gaat een tweede gebruiksronde beleven in Goes. De historische stalen hal, 32.180 m2 groot, gaat dienst doen als tentoonstellingsgebouw van museum Stoomtrein Goes-Borsele (SGB).

In zijn oude functie voldoet de hal niet langer aan de veranderde gebruikseisen van het lokale OV-bedrijf. Zo stapt de RET over op nieuwe, langere voertuigen die niet goed in de hal passen. Aanpassing van de werkplaats en de bijbehorende oude gebouwen aan de nieuwe functionele eisen zou te omslachtig zijn en een te forse investering vergen. Daarom maakt de oudbouw plaats voor 16.000 m2 nieuwbouw: een stalen hal met diverse werkplaatsen, magazijnen en een kantoor, naar ontwerp van Marc Verheijen (architect Gemeente Rotterdam) en IMd Raadgevende Ingenieurs. De ruimte die daarna nog onbebouwd blijft, wordt efficiënter ingevuld met RET-infrastructuur, al of niet in combinatie met gemeentelijke herbestemming.

De gemeente heeft de oude werkplaats niet aangewezen als monument. Hierdoor mag het gebouw ook daadwerkelijk worden ontmanteld. De onderdelen van de stalen hal gaan echter niet terug naar de staalfabriek voor recycling; ze gaan naar Goes voor nog hoogwaardiger hergebruik van de complete constructie. SGB kreeg pas laat lucht van de Rotterdamse sloopplannen, maar diende een geslaagde spoedsubsidieaanvraag in bij het Mondriaanfonds. Dankzij de toegekende subsidie en de welwillende medewerking van de RET kon SGB het gebouw verwerven.

De demontagewerkzaamheden zijn in januari van dit jaar gestart en hebben inmiddels hun beslag gekregen. Eerst is de bestaande bebouwing rondom de hal zorgvuldig verwijderd. Daarna is de hal uit elkaar is gehaald voor transport van de onderdelen naar Goes. Op het SBG-terrein wordt de hal herbouwd voor het exposeren van het spoorwegbedrijf uit de jaren ’30 van de vorige eeuw. In zijn nieuwe functie biedt het gebouw onder meer onderkomen aan de treinen die ooit zijn geproduceerd door Allan & Co, indertijd een van de drie producenten van spoorwegmaterialen in Nederland. Die productie vond tussen 1916 en 1959 plaats op het RET-terrein aan de Kleiweg, in dezelfde stalen hal. De cirkel is rond. Wanneer de herbouw klaar is, is nog onbekend.

In 1916 gaf Allan & Co opdracht tot de bouw van de werkplaats, voor de fabricage van spoorwegmaterialen en meubelen. Tot de opheffing in 1959 produceerde het bedrijf er vele treinen en trams voor Nederlandse en buitenlandse vervoerders en luxe inrichtingen voor schepen en woningen. Door de jaren heen onderging de hal diverse verbouwingen en uitbreidingen. Met de herbestemming van de hal tot museaal gebouw van de Stichting Stoomtrein Goes-Borsele wordt deze 100 jarige geschiedenis eer aan gedaan.