Op weg naar Europese erkenning

Twee recent opgeleverde Nederlandse verkeersbruggen – De Blauwe Klap in Assen en de Nieuwe Heemstederbrug in Nieuwegein – staan in de finale van de European Steel Bridge Awards 2016. ECCS – de Europese koepel van brancheorganisaties van staalbouwbedrijven – schrijft deze prijs elke twee jaar uit als waardering van voorbeeldige toepassingen van staal in de constructies van bruggen in de verschillende Europese landen. Namens Nederland zond SNS – de branchevereniging voor Nederlandse staalconstructiebedrijven – De Blauwe Klap en de Nieuwe Heemstederbrug in.

De Blauwe Klap is genomineerd voor de prijs in de categorie Road and Railway Bridges. Deze expressieve ophaalbrug met speels vormgegeven balanspriemen fungeert sinds kort als landmark op het kruispunt van de stadsboulevard en het kanaal dat door de binnenstad van Assen loopt. De brug maakt deel uit van de Blauwe As, een gemeentelijke project voor nieuwbouw van in totaal zes bruggen waarmee vanaf volgend jaar het binnenstedelijke kanaal bevaarbaar is voor recreatieboten. De Blauwe Klap is de grootste van de zes. De brug bestaat uit twee aparte ophaalbruggen, elk met een dek voor autoverkeer en een dek voor fietsers en voetgangers. De vier dekken wordt lokaal bediend via twee balanspriemen met hydraulische aandrijving.

De Blauwe Klap is de uitkomst van een Design, Construct & Maintain-contract. Hierbij leverde ZJA Zwarts & Jansma Architecten het architectonisch ontwerp en verzorgde Volker Staal en Funderingen het constructief ontwerp én de staalbouw. De hoofduitvoering berustte bij Van Hattum en Blankevoort. Projectbeschrijving

In de finale neemt De Blauwe Klap ‘t op tegen de Odins Bridge in Denemarken en de Sundsvall Bridge in Zweden.

In de categorie Pedestrian and Cyclist Bridges zijn de Schlosssteg 2.0 in Oostenrijk en de Tintrabrug in Noorwegen de overgebleven ‘tegenkandidaten’ van de Nieuwe Heemstederbrug.

Ook de Nieuwe Heemstederbrug vloeit voort uit een Design, Construct & Maintain-overeenkomst en voorziet in een fietsverbinding over het Amsterdam-Rijnkanaal bij Nieuwegein, in het verlengde van de Heemstederbrug en ter hoogte van de Overeindsebrug en de monumentale Plofsluis. De nieuwkomer is niet zozeer een landmark in de klassieke zin (een brug die de aandacht naar zich toetrekt) als wel een brug die het landschap markeert. Dat gebeurt met een opvallend slanke kokerligger (1:53) met een minimale constructiehoogte (van 2,7 m in het midden tot 1,25 m bij de aanlanding). De brug heeft een totale lengte van 219 m, waarvan 145 m vrij over het Amsterdam-Rijnkanaal voert.

Het architectonisch ontwerp van StudioSK (Movares) is constructief uitgewerkt door Ingenieursbureau Gemeentewerken Rotterdam. Voor de fabricage en montage van de staalconstructie en de hoofduitvoering tekent HSM Steel Structures uit Schiedam. Projectbeschrijving

De prijswinnaars worden 14 november a.s. in Stockholm bekend gemaakt. De Nieuwe Heemsterbrug is tevens genomineerd voor een Nationale Staalprijs 2016 in de categorie Infrastructuur. De winnaars Nationale Staalprijs worden openbaar tijdens de Nationale Staalbouwdag 2016, dinsdag 11 oktober a.s. in Amsterdam.