'Voor onze hotels dachten we direct aan STAAL.’ Carel van Houte
Carel van Houte,
Chief Development Officer CitizenM Hotels

Carel van Houte (53) – van huis uit industrieel ontwerper – is sinds mei 2006 de drijvende kracht achter de ontwikkeling van het nieuwe hotelconcept CitizenM. Een CitizenM-hotel staat voor betaalbare luxe: kamers met een kingzine bed, rainshower douche en gratis films en WIFI voor de wereldreiziger op doorreis. Maar wél bijzonder elegant afgewerkt en toegerust met een afstandsbediening waarmee je alles in je kamer kunt regelen: van de zonwering tot de TV en de kleur van het verlichting. Amsterdam en Schiphol hebben inmiddels een CitizenM-hotel. De eersten van velen, nu de organisatie ook internationaal haar hotels uitrolt. Aan de aantrekkelijke prijs:kwaliteitverhouding zal ’t niet liggen. Betaalbare luxe, mede mogelijk gemaakt door industrieel, flexibel en demontabel bouwen met staal.


Delen via

Carel van Houte

Bouwtijd per hotel: 11 maanden. Dan denk je al snel aan modulair bouwen met staal.

Carel van Houte raakte in 2005 betrokken bij de ontwikkeling van CitizenM, toen hij nog actief was als mede-directeur van industrieel-ontwerpbureau WeLL Design.

‘Het verbaast me eigenlijk dat er niet méér in staal wordt gebouwd. We bouwen hallen in staal, waarom niet óók hotels? Het materiaal biedt alle voordelen.’

'De CitizenM-initiatiefnemers kwamen bij mij met een plan voor unitbouw en realiseerden zich dat daarvoor industriële kennis onontbeerlijk was. Met een gewenste bouwtijd per hotel van 8 tot 11 maanden werd vrijwel direct gedacht aan bouwen met stalen units, geheel in de fabriek samengesteld.'

Enkele maanden later stapte Carel over naar CitizenM, om het complete concept uit te werken en leiding te geven aan het maken van een bouwbaar product. 'In de meeste hotels betalen gasten voor voorzieningen die ze niet gebruiken: roomservice, receptie, pianobar, een te grote kamer….  Daarnaast wordt je geconfronteerd met extra kosten voor WIFI, filmkanalen of zelfs een kluisje. CitizenM rekent af met al die extra, verborgen kosten en geeft het voordeel daarvan aan haar gasten terug.'

Nederland telt inmiddels twee CitizenM-hotels: één in Amsterdam-Zuid en één in het hartje van Schiphol. De waardering van gasten én de belangstelling vanuit de hotelbranche is groot.

'Bij de opening van het eerste hotel op Schiphol in 2008 brak net de crisis uit, maar het hotel loopt desondanks goed. Op Schiphol en in Amsterdam staan onze hotels in de top 10 van meest gewaardeerde hotels. Ons meest recente hotel, in Glasgow, kwam zelfs direct na opening in 2011 binnen op ‘1’ en staat daar nog steeds. Dat komt omdat we 't écht anders doen. We mikken op een bepaalde levensstijl, van de CitizenM, met de M van mobiel. We zijn de eerste hotelketen die zich naar haar gasten heeft vernoemd.'

Alles is te prefabriceren, dat is het voordeel van staal.

'Bij de Nederlandse projecten heb ik gestuurd op produceerbaarheid, kosten, logistiek en assemblage, om het modulaire bouwen in de praktijk nog efficiënter te laten verlopen dan dat ’t op papier al is. De CitizenM-hotels worden geheel opgebouwd uit modules, uitgezonderd de begane grond, maar ook die is opgetrokken uit staal. Die combinatie van staalbouw met modulebouw resulteert in échte assemblagebouw, met een korte bouwtijd. Daarbij is het voordeel van staal, dat alles te prefabriceren is. Beton is dat ook, maar bij beton moet je on site nog veel afwerken.'

Een staalconstructie kan ook weer snel en schoon uit elkaar voor hergebruik.

'De hotels zijn op uitbreiding voorbereid door aan bepaalde zijden ruimte te reserveren. In Nederland kunnen we met de units tot zo’n zes lagen hoog ‘stapelen’, in Engeland inmiddels zelfs tot twintig lagen. In onderhoud zijn de modules niet anders dan tradtionele bouw en de levensduur is gelijk. Ook hier is staal in het voordeel. Een gebouw met een staalconstructie is snel en schoon uit te breiden of aan te passen. Bovendien kun je een staalconstructie ná de gebruiksperiode ook weer snel en schoon uit elkaar halen en hergebruiken. Net als de modules: losschroeven, demonteren in de fabriek en hergebruiken.'