‘Hèt pluspunt van STAAL is de architectonische vrijheid.’ André den Hollander
André den Hollander,
v/h Projectleider Eurocommerce Projectontwikkeling, nu eigenaar Phi-Consult

André den Hollander is ruim 11 jaar actief als bouwtechnisch projectleider bij Eurocommerce Projectontwikkeling, gespecialiseerd in het ontwikkelen en verhuren van bedrijfs- en kantoorruimten. Eurocommerce-gebouwen zijn gebouwen met een hoogwaardige uitstraling, op goed bereikbare locaties en met een optimale indelingsvrijheid. Duurzame gebouwen, die ook na jarenlang gebruik nog functioneel en representatief zijn. De projecten worden altijd op maat en ‘turn key’ geleverd. De huurder kan zó het gebouw in. Voor het indelen van de nieuwe werkruimten is een uitgebreid afbouwpakket beschikbaar, van hoogwaardige systeemwanden, vloerbedekking en zonwering tot receptiemeubelen en pantry's. Bekende stalen gebouwen van de projectontwikkelaar zijn kantoorgebouw Le Carrefour in Leiden, de kantoortorens WTC Carlton, Martinez en Majestic in Almere en de Park- en Rijntorens in Arnhem.


Delen via

André den Hollander

Onze gebouwen moeten volledig vrij indeelbaar zijn en geschikt zijn voor meerdere huurders.

Eurocommerce Projectontwikkeling is sinds 1957 actief in onroerend goed. De laatste 25 á 30 jaar is het ontwikkelen van bedrijfs- en kantoorgebouwen voor verhuur de core business van de onderneming uit Deventer. 'We ontwikkelen vrijwel uitsluitend in eigen beheer en op eigen risico, veelal voordat de (eind)gebruiker van het gebouw bekend is.'

Ik kan me goed voorstellen dat staal bij architecten tot de verbeelding spreekt. Je kunt er de meest bijzondere vormen maken.

'Daarom zetten we standaard in op multi-tenant gebruik. Het gebouw moet zich lenen voor meerdere huurders, zelfs per verdiepingvloer. Door uit te gaan van een opzet in een stramienmaat van 1,8 m, ontstaat goede vrije indeelbaarheid. De gebruiker kan de ruimten dan vaak zonder obstakels inrichten. Voor ons, als verhuurder, zijn dit soort gebouwen op korte en lange termijn het meest rendabel.'

'Ons uitgangspunt is zoveel mogelijk verhuurbare ruimte te creëeren . Dat staat weleens op gespannen voet met de architectuur. Onze nieuwe torens in Almere – WTC Carlton, Martinez en Majestic – hebben mooie representatieve entrees, maar voor de verhuurbaarheid tellen die ruimten niet echt mee. Het ING House in Amsterdam is een prachtig gebouw, maar wel écht gemaakt voor ING. Als de bank vertrekt, wat kun je dan nog met het gebouw? Misschien een modern museum van maken?'

Bij de Park- en Rijntorens hadden we geen andere keuze: staal.

'Bij onze projecten nemen we altijd zelf het initiatief en zoeken een daarbij passende architect. Soms is de architectenkeuze logisch, zoals bij de Park- en Rijntorens in Arnhem. Deze gebouwen maken deel uit van de vernieuwing van het stationsgebied. Hiervoor had UN Studio al het masterplan gemaakt en daarom lag het voor de hand om UN Studio te vragen het ontwerp van de torens uit te werken.'

'Met de architect zitten we vanaf het eerste schetsontwerp om tafel. Gezamenlijk komen we tot een opzet en materialisering van de constructie die het beste past bij het architectonisch ontwerp. Bij de Park- en Rijntorens was al snel duidelijk dat een uitvoering in beton niet haalbaar zou zijn. Het bouwkundig concept voorzag – mede vanwege de krappe bouwlocatie – in forse uitkragingen en rondingen in de gevels. Dan kun je eigenlijk niet anders dan kiezen voor staal: licht van gewicht en vormbaar.'

'Uiteindelijk hebben we op slechts 360 m2 bouwgrond 21.000 m2 kantoor gebouwd, dankzij een staalskelet met staalplaat-betonvloeren op geïntegreerde liggers en een prefab-betonnen kern. Deze constructieopzet is later doorgezet in het aanpalende kantoorgebouw Place de la Gare. Dit kantoor, naast station Arnhem CS, is bovenop het centrale busstation gebouwd. Doorstempelen en afstorten van de vloeren zou teveel overlast hebben gegeven. Daarom is bij dit kantoor in overleg met de aannemer gekozen voor raatliggers en kanaalplaatvloeren. Grote vakwerkspanten in de gevels verzorgen de stabiliteit in langsrichting.'

Staal past altijd.

'Brandwerendheid en geluidsisolatie zijn dé aandachtspunten bij staal, het grote pluspunt is zondermeer de ontwerpvrijheid. Ik kan me goed voorstellen dat staal bij architecten tot de verbeelding spreekt. Je kunt er de meest bijzondere vormen mee maken. Neem het dak van de nieuwe OV-terminal van Arnhem, driedimensionaal gekromd; dat kan eigenlijk alleen in staal.'

'Voor de uitvoering is de maatvastheid echt een voordeel van staal. Het laatste wat je wilt voor snelle logistieke bouw met geringe faalkosten is een volle vrachtwagen terugsturen. Natuurlijk, je moet je bestek, tekenwerk en werkvoorbereiding op orde hebben, maar dan is ‘t ook oppakken, plaatsen en vastzetten. Ik sta er elke keer weer van te kijken.'