Station Goffert - Nijmegen

14 December 2014, gelijktijdig met de nieuwe dienstregeling 2014/2015, is Station Goffert in gebruik genomen.

Het nieuwe OV-station is ontwikkeld door de Gemeente Nijmegen, Stadsregio Arnhem-Nijmegen, NS en ProRail voor een betere bereikbaarheid van Goffert, een deel van Nijmegen dat op dit moment sterk in ontwikkeling is als woon- en werkgebied. Daarnaast dient het station als vaste halte voor evenementen in het Goffertpark en het Goffertstadion. Na volledige invulling van de omgeving gaat de halte zo’n 3.500 reizigers per werkdag bedienen, verwacht ProRail.

Eyecather

In augustus 2013 gunde de spoorbeheerder de opdracht voor de stationsbouw aan Dura Vermeer. Het Design & Construct-contract ging vergezeld van een expliciet programma van eisen en een beeldeisennota op grond van het architectonisch ontwerp van Studio SK. Het resultaat is een station, ingevoegd in de bestaande spoorlijn Nijmegen–Den Bosch tussen de stations Nijmegen CS en Dukenburg en toegerust met een perronoverkapping die in zijn opzienbarende verschijning naadloos aansluit bij naburige Nijmeegse eyecatchers als stadsbrug De Oversteek en kantoorgebouw 52 Degrees.

3D met BIM

Om de perronkap en bijbehorende bouwdelen geheel volgens architectonisch ontwerp en beeldkwaliteitsplan uit te voeren, haalde Dura al in een vroeg stadium Moors Constructie en Machinebouw (MCB) als onderaannemer bij het project. Het staalconstructiebedrijf uit Bergharen verzorgde samen met Iv-infra de engineering. Met BIM werd de kap volledig in 3D uitgewerkt om de driedimensionale kapvorm, waarvan geen enkel element recht of symmetrisch is, constructief kloppend te krijgen.

In mei 2014 startte de productie, gevolgd door assemblage van de kap naast de stationslocatie. Eind juli vorig jaar, tijdens een buitendienststelling, werd de complete, 120 ton zware staalconstructie met twee mobiele kranen in één keer op zijn eindbestemming gehesen. De perronkap rust op stalen liftgebouwen aan weerszijden van het spoor. Aan beide kanten houdt een pendelkolom aan het uiteinde van de kap het gehele kunstwerk van 43 m lang en 30 m breed in evenwicht. De constructie is aan boven- en onderzijde bekleed met Alpolic van Sorba: een sandwichpaneel met een aluminium binnen- en buitenplaat, verlijmd op een kunststof kern.

Projectgegevens

Opdracht: Gemeente Nijmegen, Stadsregio Arnhem-Nijmegen, NS en ProRail • Architectuur: Studio SK • Constructief ontwerp: Movares • Constructief ontwerp overkapping: Grontmij • Hoofduitvoering: Dura Vermeer • Staalconstructies: Moors Constructie en Machinebouw (MCB) • Foto's: Station Goffert | Facebook • Redactie: Arend Dolsma (Bouwen met Staal), september 2015

Delen via