De Smederij - Amsterdam

Op het NDSM-terrein in Amsterdam heeft het voormalige loodsencomplex ‘De Smederij’ de transformatie ondergaan tot inspirerende plek om te werken en te ontspannen.

De Smederij, een Rijksmonument, behoorde tot een historisch ensemble van werkplaatsen, hellingbanen en scheepsbouwkranen. De Smederij zelf dateert van 1909 en omvat een hoofdloods van 45x36 m met aangrenzend vijf puntloodsen, waardoor een soort industriële staatwand ontstaat.

Met de transformatie, in opdracht van Mediawharf Monumenten en Biesterbos als gedelegeerd ontwikkelaar, is het loodsencomplex aan alweer haar derde leven begonnen. Eerst deed het complex dienst als werkplaats voor het smeden van grote delen van (super)tankers, daarna was het tijdelijk in gebruik van creatieve bedrijven.

Derde leven

Onder aanvoering van GroupA is het complex een derde leven ingeblazen. De puntloodsen zijn herontwikkeld tot hoofdkantoren van Red Bull en Fronteer Strategy en een restaurant. Het internationale boetiekhotel ‘Brooklyn Hotel’ is toegevoegd in een nieuwe toren, direct naast de hoofdloods. Hiervoor heeft één van de puntloodsen moeten wijken. Door het dak van de nieuwbouw zo’n 30 m op te tillen, is een slanke toren ontstaan die ruimte biedt aan 80 hotelkamers en tegelijkertijd fungeert als baken van het NDSM-gebied.

Industriële constructie en karakter behouden

In 2014 is het laatste onderdeel opgeleverd: de gerenoveerde hoofdloods. Ook bij deze ‘vaandeldrager’ van De Smederij is de oorspronkelijke stalen vakwerkconstructie met geklonken verbindingen bewaard gebleven. De kolommen en spanten zijn gestraald,  nabehandeling is achterwege gebleven. Ook de kraanbaan en de originele loopbrug zijn behouden, waarmee het voortbestaan van het industriële karakter van de loods is verzekerd. Kraanbaan en loopbrug zijn nu de blikvangers van het 14 m hoge atrium in het hart van de loods.

De kolommen van de vakwerken dragen de authentieke kraanbaanliggers én de nieuwe dakconstructie. Op dit dak zijn in breedterichting lichtstraten opgelegd, waardoor het daglicht tot diep in de loods kan doordringen. Eveneens vanwege de daglichttoetreding zijn de ramen in de gevels verdiepinghoog uitgevoerd. Het metselwerk is tact gelaten, mede omwille van de kenmerkende ruwheid. De vloeren in het gebouw zijn teruggebracht naar de oorspronkelijke hoogten.

Projectgegevens

Locatie: NDSM-plein 20–38, NDSM-werf, Amsterdam • Omvang: 8.412 m2 • Oplevering: hoofdloods: 2014, hotel: 2013, puntloodsen: 2010 • Opdracht: Mediawharf Monumenten • Projectmanagement: Biesterbos • Architectuur: GroupA • Hoofduitvoering: IBB Kondor • Constructief ontwerp hotel en hoofdloods: dioCON, Limmen • Installatie-advies hotel en hoofdloods: Hiensch Engineering • Installatietechniek: Installatietechniek Raalte (W) en Rijndorp Installties (E) • Foto's exterieur: Digidaan; openingsfoto en interieurfoto's: Gerard van Beek Fotografie • Redactie: Arend Dolsma (Bouwen met Staal), april 2015.

Delen via