Nationaal Militair Museum - Soesterberg

De jury van de Dutch Design Awards heeft Heijmans uitgeroepen tot ‘Beste Opdrachtgever 2013’. De winst zit ‘m vooral in de integrale aanpak – onder aanvoering van de aannemer – van het Nationaal Militair Museum.

In het Nationaal Museum op de voormalige vliegbasis Soesterberg komen de collecties samen van het Legermuseum in Delft en het Militair Luchtvaart Museum aan de A28 in Soesterberg. Deze beide museum zijn inmiddels gesloten. In de herfst van 2014 gaat het nieuwe museum open voor het publiek. In november vorig jaar zijn de eerste museumstukken, waaronder een rupsvoertuig en een Leopard-tank, al naar hun nieuwe onderkomen overgebracht.

DBFMO

Het project begon begin 2012 met de uitschrijving van de tender door de Rijksgebouwendienst, in opdracht van het Ministerie van Defensie. De opdracht: Design, Build, Finance, Maintain and Operate (DBFMO). Voor deze veelomvattende uitdaging smeedde Heijmans een brede coalitie met Claus en Kaan Architecten, H+N+S Landschapsarchitecten, Kossmann.dejong, ABT, Deerns, Burgers Ergon, AAFM Facility Management en Vermaat Horeca Exploitatie Holding. In mei 2012 werd de opdracht binnengehaald.

Behalve het museum omvat de DBFMO-opdracht ook de herbestemming van drie bestaande gebouwen en een uitkijktoren. Een van de bestaande gebouwen gaat fungeren als museumdepot. Verder is voorzien in de transformatie van het uitgestrekte terrein van de basis (zo’n 1.000 voetbalvelden groot) tot stiltegebied. Voor alle projectonderdelen verzorgt het Heymans-consortium het beheer en onderhoud voor een periode van 25 jaar.

Gering gewicht, groot draagvermogen

Het Nationaal Museum is zonder de twijfel de blikvanger van het complex. Het ontwerp van Claus en Kaan Architecten en ABT valt op door hoge transparante puien en een reusachtig dak van 250x110 m. De vrije overspanningen van het dak variëren van 40 tot 85 m, de uitkragingen tot 15 m.

Oostingh Staalbouw heeft het dak opgebouwd uit stalen vakwerken die in twee hoofdrichtingen lopen, op een grid van 5x5 m. De stabiliteit van het dakvlak komt uit horizontale windverbanden bovenin de vakwerken (schijfwerking). Bij een eigen gewicht van slechts 60 kg/m2 bezit de dakconstructie een grote draagkracht. Aan sommige dakzones kunnen zelfs heuse vliegtuigen worden afgehangen.

Het dak wordt gesteund door doorgaande kokerkolommen op de plattegrond en in de gevel. Verticale verbanden zorgen hier voor de stabiliteit (in beide hoofdrichtingen). Van elke kopgevel is één segment van 20 m uitgevoerd met níet-dragende kolommen. Hierdoor zijn zeer grote expositiestukken in en uit het museum te halen. De verdiepingvloeren in het museum zijn gemaakt van kanaalplaten op geïntegreerde stalen liggers.

Projectgegevens

Oplevering: najaar 2014 • Opdracht: Ministerie van Defensie en Rijksgebouwendienst • Hoofduitvoering, coördinatie en beheer en onderhoud: Heijmans • Architectuur: Claus en Kaan Architecten • Constructief ontwerp: ABT • Bouwfysica: Deerns • Installatietechniek: Burgers Ergon • Staalconstructies: Oostingh Staalbouw • Projectinfo: www.nmmbouwt.nl • Beelden: Claus en Kaan, Pieter Kers, Rogier van Steennis, Heftig Hoogtebeeld en Heijmans • Redactie: Arend Dolsma (Bouwen met Staal).

Delen via