Stadsbrug De Oversteek - Nijmegen

Al jaren kampt Nijmegen met een zeer gebrekkige bereikbaarheid. Vanaf de noordzijde is de stad uitsluitend toegankelijk voor het verkeer via de bestaande Waalbrug. Dat probleem is vanaf november 2013 meer dan afdoende opgelost met de verbreding van de A50 in combinatie met een tweede, iconische boogbrug over de Waal.

Onder de naam ‘De Oversteek’ – een referentie aan de gedenkwaardige operatie Market Garden in 1944 – biedt de nieuwe stadsbrug twee paar rijstroken voor auto’s, een voet-/fietspad voor twee richtingen, en een vijfde strook voor het OV. De ‘sprong’ van 285 m over de rivier én een onmiskenbare bijdrage aan de Nijmeegse stadsmarketing worden geleverd door de opzienbarende, enkele stalen boog die halverwege de hoofdoverspanning tot een hoogte van 60 m boven het brugdek reikt.

Innovatief aanbesteed

De Oversteek is het eindproduct van een vernieuwende aanbestedingswijze. De gemeente Nijmegen nodigde consortia van één of meerdere aannemers, een constructeur en een architect uit om mee te dingen naar een DB&M-contract (Design Build & Maintain) op basis van een vast pakket aan functionele eisen en een vast budget van 140 miljoen Euro voor ontwerp, uitvoering en het onderhoud over de eerste 25 jaren. In de periode daarna, tót het 100ste levensjaar van de brug, ligt het onderhoud weer bij de gemeente. Voor dat tijdvak dienden de consortia een onderhoudsinventarisatie op te stellen.

Alle voorstellen werden beoordeeld op grond van EMVI (Economisch Meest Voordelige Inschrijving) waarbij behalve inspectie en onderhoud ook de beeldkwaliteit is gewogen. De keuze van het type brug was vrij, maar de ‘maakbaarheid’ van het ontwerp moest wel goed worden onderbouwd.

Gesteund door de uitslag van een peiling onder de Nijmeegse bevolking (meer dan 60% vóór een boog) koos de gemeente voor het boogbrugontwerp van Ney+Partners. Uitvoering en onderhoud werden toevertrouwd aan de Bouwcombinatie Stadsbrug Nijmegen, een samenwerking van BAM Civiel en staalconstructiebedrijf Max Bögl Nederland.

285 m hoofdoverspanning in hogesterktestaal

Om de boogvorm, conform het ontwerp, zo slank mogelijk te maken, is hogesterktestaal S690 toegepast. Onder meer via speciale protocollen is het lassen van dit staal uiterst zorgvuldig aangepakt, inclusief geleidelijke opwarming en gecontroleerde afkoeling. Het lassen gebeurde in de uiterwaarden, 10 m onder de rivierhoofden. Dat was het meest efficiënt. Daartoe is de constructie in vijf delen van maximaal 40 m lang en 140 ton aangevoerd. Na de assemblage is de boog in zijn geheel omhoog gevijzeld, een kwart slaag gedraaid en op de betonnen landhoofden gezet.

And maintain

Om de eerste 25 jaren relatief onderhoudsvrij door te komen, is de brug beschermd met een vierlaags conserveringssysteem, zoals toegepast bij offshore-constructies. De ophangingen van de tuien zijn tevens verzinkt. Op deze plaatsen zijn eventuele gebreken namelijk lastig op te sporen. Binnen de onderhoudsperiode van 25 jaar is de bouwcombinatie ook verantwoordelijk voor de kwaliteit van de landhoofden, het beton en asfalt op het brugdek en zelfs de naburige begroeiing.

Sander Roesink, contractmanager namens de Bouwcombinatie Stadsbrug, looft de aanpak van het project: ‘Deze werkwijze heeft geleid tot een enorme ontwikkeling van kennis, die zowel BAM Civiel als Max Bögl kunnen inzetten in toekomstige projecten.’

René Duifhuizen, projectmanager namens de gemeente, deelt het enthousiasme: ‘Zo zou ik het direct weer doen!’

Projectgegevens

oplevering: november 2013 • start bouw: maart 2011 • bouwopdracht: februari 2010 • aanbesteding: oktober 2009 • opdracht: Gemeente Nijmegen • ontwerp: Ney+Partners (Laurent Ney + Chris Poulissen) • uitvoering: Bouwcombinatie Stadsbrug Nijmegen: BAM Civiel en Max Bögl Nederland • projectinfo en bouwvideo's • foto's: Thea van den Heuvel/Daph • redactie: Arend Dolsma (Bouwen met Staal)


Delen via