Fletcher Hotel - Amsterdam

Het ietwat mistroostige gebied rond het snelwegknooppunt Holendrecht is opgefleurd met een markant icoon: het Fletcher-viersterrenhotel, naar ontwerp van Benthem Crouwel Architekten. De ronde, alzijdige vorm geeft de toren vanuit elk standpunt eenzelfde aanblik. De gelaagde opbouw van de gevel doet het gebouw van dichtbij toch weer anders overkomen dan van veraf. En in de avonduren zorgt de verlichting vanuit de ronde ramen van de hotelkamers voor levendigheid in de omgeving.

De compacte cilindervorm van de toren is ingegeven door de krappe bouwkavel direct aan de snelweg. Het 60 m hoge gebouw is slechts 24 m in diameter. Op de terugliggende begane grond met receptie en coffeebar liggen de twaalf hotelverdiepingen, elk met 10 kamers. In de top van de toren zijn de vijf boardrooms, de skybar, de skylounge en het skyrestaurant ondergebracht. Ook voor de bereidingskeukens is nog plek, de grote spoelkeuken is echter in de kelder geplaatst.

Staal maakt ‘t rond

De constructie van het hotel bestaat uit een ronde kern van gestort beton (13 m diameter) met daarin een tweede, rechthoekige kern van prefab beton voor de liftschachten. Gezamenlijk waarborgen ze de stabiliteit. Op de restaurantverdiepingen stopt de ronde kern en neemt de rechthoekige kern de stabiliteit geheel voor zijn rekening. Voor de rondom 5,7 m uitkragende hotelverdiepingen was staal de logische keuze. Rondom de kern is een lichte stalen draagconstructie aangebracht, waardoor langs de gevels op de begane grond geen kolommen nodig zijn. De verdiepingvloeren zijn van prefab beton op geïntegreerde stalen liggers.

Innovatief brandveilig

Om te voldoen aan de vereiste 90 minuten brandwerendheid zijn de staalconstructies op de hotelverdiepingen geïntegreerd in de scheidingswanden tussen de kamers. In het kader van WBDBO is een sprinklerinstallatie aangelegd, ook al is dat pas vereist bij een gebouwhoogte van 70 m of meer (het Fletcherhotel is 60 m hoog).

Het toegepaste sprinklersysteem heet ‘watermist’, bekend uit de scheepvaart maar nog betrekkelijk nieuw in de bouw. Bij dit systeem wordt met behulp van een hoge-druk-pompinstallatie gewoon drinkwater door dunne leidingen naar speciale sproeikoppen gestuwd. Vanuit deze fijnere nozzles wordt het water in minieme druppeltjes in de ruimte verstoven. Met z’n allen vormen de microdruppels een soort blusdeken die in één keer een groot oppervlakte bestrijkt. Watermist is vooral effectief in kleinere, besloten en beperkt geventileerde ruimten zoals hotelkamers en -gangen. Dan kan namelijk een grote concentratie watermist worden opgebouwd. Pluspunten van het systeem ten opzichte van conventionele sprinklers zijn de besparingen op leidingwerk en watergebruik. Daarmee kan dan ook een groot waterreservoir (opslagtank of vijver) achterwege blijven.

Lichte gevels van glas, composiet en staal

Ook de gevelmaterialen leveren hun bijdrage aan de gewichtsreductie. De gevels zijn uitgevoerd in sandwichelementen van lichtgewicht kunststof composiet (glasvezelversterkt polyester op een kern van PIR). Voor de brandwerendheid en geluidwering is aan de binnenzijde van het element een vezelcementplaat aangebracht. De elementen zijn bevestigd op staalprofielen die via ankers aan de vloeren vastzitten.

Het glas voor de ronde ramen van de hotelkamers is ‘kozijnloos’ met een aluminium beglazingsprofiel vastgeklemd op de binnenzijde van het composietgevel. Aan de buitenkant daarvan zitten T-vormige stalen consoles met daarop een tweedehuid van enkel glas. Deze huid biedt bescherming aan de composietgevel én zorgt het gelaagde effect van het exterieur. Het glas is voorzien van geprinte cirkels in drie afmetingen en twee kleuren blauw.

Projectgegevens

Opgeleverd: januari 2013 • Start bouw: januari 2010 • Locatie: Schepenbergweg, Amsterdam • Opdracht: M. Caransa • Gebruiker: Fletcher Hotel Groep • Architectuur: Benthem Crouwel Architekten • Constructief ontwerp: Van Rossum Raadgevende Ingenieurs • Installatieadvies: Wichers & Dreef • Bouwfysisch advies: moBius consult • Hoofduitvoering: Strukton Bouw • Staalconstructies: Max Bögl • Gevelbouw: Octatube en Holland Composites • Foto's: Benthem Crouwel Architekten • Redactie: Arend Dolsma (Bouwen met Staal)

Delen via