Het Platform Microcity - Utrecht

Een complete stad in de stad. Dat is Platform Microcity in Utrecht, naar het concept en ontwerp van VenhoevenCS, in opdracht ABC Planontwikkeling en Westplan Investors NV en in dialoog met de toekomstige bewoners en de naaste omgeving.

Als Platform Microcity klaar is (naar verwachting in oktober 2019) hoeven de bewoners (mochten ze dat willen) hun gebouw niet meer uit. Naast het wonen in een van de bijna 200 koop- en huurappartementen biedt het gebouw alle faciliteiten om te eten, ontspannen, sporten en werken.

Full service programma

Met dit multifunctionele, ‘full service’ programma is het gebouw er op uit haar gebruikers breed te faciliteren in een gezonde levensstijl. Het dakterras en de binnentuin zijn exclusief voor de bewoners, maar de meeste voorzieningen – van restaurant en lounge-bar tot fitness, welness en mobility-service – staan ook open voor de bezoekers van het gebouw. Zo fungeert Platform Microcity als een stad die interacteert met de stad.

Wie het gebouw verlaat, staat direct midden in het hart van Utrecht met het Centraal Station, winkelcentrum Hoog Catharijne en het Stadskantoor op kruipafstand. De nieuwe tram-/bushalte van de Uithoflijn is helemaal dichtbij: direct onder het gebouw. Om het maaiveld vrij te houden voor het OV-station is het gebouw van 18.500 m2, in hoogte oplopend tot 45 m, in zijn geheel op poten gezet.

Meervoudige duurzaamheid

Dit meervoudig ruimtegebruik is een van de exponenten van de integrale duurzaamheidsstrategie binnen het project. Boven het maaiveld is deze strategie uitgewerkt met milieutechnische maatregelen voor de hoogst haalbare kwalificatie in BREEAM.

De architectonische vertaling bestaat onder meer uit een variatie in compositie en kleurstelling van de gevels en de inzet van dakterrassen, binnentuinen en veel groen aan de randen van het gebouw waarvoor plaats is dankzij de onderlinge verschuiving van de volumes. De verspringende stapeling genereert hoogteaccenten en daarmee verschillende zichtlijnen op zo’n 10,5 m (het dek), 25 m, 32 m en tenslotte 45 m aan de zijde van de Moreelsebrug en het Moreelse park.

Ruimtelijk-functioneel gezien is het gebouw duurzaam dankzij de compacte, flexibele en levensloopbestendige plattegronden die anticiperen dan wel reageren op veranderende gebruiksbehoeften en maatschappelijke trends en ontwikkelingen.

Efficiënt materiaalgebruik, hoge bouwsnelheid

Aan de basis van de ruimtelijk-functionele duurzaamheid staan draagconstructies in staal en beton, die bovendien garant staan voor efficiënt materiaalgebruik en snel bouwen. De bouwtijd wordt verder verkort (en de omgevingshinder verder gereduceerd) door het gebouw en de OV-halte gelijktijdig uit te voeren. Combinatie BAM Uithoflijn bouwt de OV-halte. BAM Bouw en Techniek en Platform Bouw nemen de onderbouw, respectievelijk de bovenbouw van het Platform voor hun rekening.

Integrale, licht-gewicht constructies 

Het constructief ontwerp van IMd Raadgevende Ingenieurs voorziet in een tafelconstructie met daarin de publieke voorzieningen die fungeert als overdrachtsconstructie tussen de woonvolumes erboven en het OV-station op het maaiveld. Een integraal, licht gewicht constructiesysteem is ontstaan door de tafel uit te voeren in verdiepinghoge stalen vakwerken met prefab-betonnen verdiepingvloeren en de woonvolumes in skeletvormige staalconstructies van kolommen en liggers met kanaalplaatvloeren. Door deze opzet zijn onder het gebouw (onder de tafel) minder kolommen nodig en dat bevordert de ruimtelijke kwaliteit en sociale veiligheid van de OV-terminal.

De 12 m vrije overspanning tussen de kolommen in de terminal is doorgezet in de bovenliggende constructies. De stabiliteitsverbanden hiervan zijn opgenomen in de dragende wanden. Met lichte scheidingswanden zijn de ruimten desgewenst verder op te delen. De kolommen van de woonlagen dragen af naar de vakwerken van de publieke lagen, de vakwerken op hun beurt naar de kolommen onder de tafel. De kolommen in de terminal zijn gemaakt van staalprofielen (HE) met beton omstort, zodat ze tegelijkertijd slank en (extra) sterk en brandwerend zijn.

Projectgegevens

Locatie: oostzijde Utrecht CS, boven tram-/busterminal Uithoflijn • Omvang: 18.500 m2, w.v. 15.000 m2 woonfunctie (200 appartementen) en 3.500 m2 voorzieningen • Start bouw: november 2016 • Verwachte oplevering: oktober 2019 • Projectontwikkeling: Het Platform BV: ABC Planontwikkeling en Westplan Investors NV • Projectmanagement: ABC Nova • Architectuur: VenhoevenCS architecture+urbanism • Constructief ontwerp: IMd Raadgevende Ingenieurs • Installatie-advies: Techniplan Adviseurs • Bouw tafelconstructie: BAM Bouw en Techniek • Bouw woningen: Platform Bouw • Bouw OV-station: Combinatie BAM Uithoflijn • Staalconstructies: Buiting Staalbouw • Verdiepingvloeren tafelconstructie: Gelissen Beton • Staalplaat-betonvloeren: Dutch Engineering • Afbeeldingen: Venhoeven CS en A2 Studio (impressies), IMd Raadgevende Ingenieurs, Gelissen Beton en Skyscrapercity • Projectinfo: venhoevencs.nlimdbv.nl virtuele rondleiding Het Platform: wonen op het tramstation (© cu2030, januari 2019, YouTube) • Redactie: Arend Dolsma (Bouwen met Staal), maart 2019

Delen via